•  
  •  
 

Tytuł

Employee Relationship Management (ERM) jako trend rozwojowy w obszarze funkcji personalnej

Authors

Anna Lipka

Abstract

The article characterizes Employee Relationship Management (ERM) as a developmental tendency in the area of human resources. It explains why the introduction of ERM is indispensable in the existing demographic and legal circumstances. It also enumerates economic premises of this concept for the organization (including what is called "the loyalty effect") and shows its benefits for the employees (e.g. the avoidance of transaction costs). The possibility (though limited) of using the E. Flamholtz's method of discounted streams of cash flow for the evaluation of ERM efficiency was demonstrated. The tendency was located within such concepts as Human Capital Management and Value Based Management, at the same time indicating its relation with entrepreneurship and strategic management. Points of the concept concurrent with personal controlling and personal risk management were shown.

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano Employee Relationship Management (ERM) jako trend rozwojowy w obszarze funkcji personalnej. Wyjaśniono, dlaczego wprowadzanie ERM jest nieodzowne w obecnie istniejących uwarunkowaniach demograficznych i prawnych. Wymieniono przesłanki ekonomiczne tej koncepcji dla organizacji (m.in. tzw. efekt lojalności), a także jej pokazano korzyści dla pracowników (m.in. uniknięcie kosztów transakcyjnych). Wykazano możliwość (choć ograniczoną) stosowania metody zdyskontowanych strumieni przepływów gotówkowych E. Flamholtza do ewaluacji skuteczności ERM. Zlokalizowano ten trend wśród takich ujęć, jak Human Capital Management i Value Based Management, jednocześnie wskazując jego relację do przedsiębiorczości i zarządzania strategicznego. Pokazano punkty zbieżne tej koncepcji z controllingiem personalnym i zarządzaniem ryzykiem personalnym.

First Page

204

Last Page

216

Page Count

12

Publisher

University of Warsaw

Publication Date

2011-11-30

Share

COinS