ORCID
Jarosław Greser: 0000-0002-1021-6142
Keywords
cyberbezpieczeństwo, energetyka, NIS 2, podmioty istotne, podmioty niezbędne
Abstract
Rozwój sektora energetycznego jest współzależny z rozwojem technologii informatyczno-komunikacyjnych. Ich wdrażanie pozwala na tworzenie wydajniejszych systemów wytwarzania i zarządzania energią oraz jest kluczowe w przejściu do energetyki opartej na odnawialnych źródłach energii, która jest jednym z głównych celów Unii Europejskiej. Jednocześnie wdrażanie ICT rodzi wyzwania związane z bezpieczeństwem używania tej technologii, która bezpośrednio jest związana z całym spektrum zagrożeń związanych z wykorzystaniem internetu. Problematyka ta znalazła się w polu zainteresowania prawodawcy unijnego, który podjął działania na rzecz podniesienie poziomu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich. W niniejszym artykule zanalizuję działania podjęte w tym zakresie. Będzie on podzielony na cztery części. W pierwszej odniosę się do problematyki cyberbezpieczeństwa w sektorze energetycznym w kontekście polityk UE. W drugim przedstawię obecnie obowiązujące regulacje w tym zakresie skupiając się na Akcie o cyberbezpieczeństwie (Cybersecurity Act) oraz Dyrektywie 2016/1148 określanej w literaturze jako Dyrektywa NIS. W trzecim przeanalizuje planowane zmiany zawarte we wniosku legislacyjnym Komisji mającym doprowadzić do uchwalenia Dyrektywy NIS 2. W czwartej natomiast podsumuję i ocenię propozycje KE.
Recommended Citation
Greser, J. (2021). Regulacja cyberbezpieczeństwa w sektorze energetycznym w świetle projektu dyrektywy NIS 2. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 10(2), 87-101. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.2.10.7
First Page
87
Last Page
101
Page Count
14
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.2.10.7
Publisher
University of Warsaw