•  
  •  
 

Tytuł

Zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji – czego nauczył nas kazus GetBack S.A.?

ORCID

Paweł Czaplicki – 0000-0002-9782-7252

Keywords

misseling, bonds, Office of Competition and Consumer Protection, Supreme Chamber of Control

Słowa kluczowe

misselling, obligacje, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Najwyższa Izba Kontroli

Abstract

The article presents the phenomenon of misselling on the Polish bond market on the example of bonds issued by GetBack S.A. Presented are also de lege ferenda postulates aimed at increasing the level of protection of bondholders against misselling. The article uses the dogmatic and legal research method as well as the analysis of existing data. The key research problem presented in the article is how to clarify the legal regulations regarding consumer protection in the bond market, so that bondholders do not become victims of misselling. In accordance with the hypothesis put forward by the author, the legal provisions in this area require tightening up by imposing additional obligations on entities offering the purchase of bonds to consumers, and, on the other hand, more severe penalties for using unfair selling practices.

Abstrakt

W artykule zaprezentowano zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji na przykładzie obligacji emitowanych przez GetBack S.A. Przedstawiono również postulaty de lege ferenda mające na celu zwiększenie poziomu ochrony obligatariuszy przed zjawiskiem missellingu. W artykule zastosowano metodę dogmatyczno-prawną oraz analizę danych zastanych. Kluczowym problemem badawczym jest w jaki sposób należy doprecyzować regulacje prawne dotyczące ochrony konsumentów na rynku obligacji, aby obligatariusze nie stawali się ofiarami missellingu. Zgodnie z hipotezą postawioną przez autora przepisy prawa, obowiązujące w tym zakresie, wymagają uszczelnienia poprzez nałożenie dodatkowych obowiązków na podmioty oferujące nabycie obligacji konsumentom, a także zaostrzenie kar za stosowanie nieuczciwych praktyk sprzedażowych.

First Page

35

Last Page

42

Page Count

8

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.7.10.2

JEL Code

K22

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS