Tytuł
Zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji – czego nauczył nas kazus GetBack S.A.?
ORCID
Paweł Czaplicki – 0000-0002-9782-7252
Keywords
misseling, bonds, Office of Competition and Consumer Protection, Supreme Chamber of Control
Słowa kluczowe
misselling, obligacje, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Najwyższa Izba Kontroli
Abstract
The article presents the phenomenon of misselling on the Polish bond market on the example of bonds issued by GetBack S.A. Presented are also de lege ferenda postulates aimed at increasing the level of protection of bondholders against misselling. The article uses the dogmatic and legal research method as well as the analysis of existing data. The key research problem presented in the article is how to clarify the legal regulations regarding consumer protection in the bond market, so that bondholders do not become victims of misselling. In accordance with the hypothesis put forward by the author, the legal provisions in this area require tightening up by imposing additional obligations on entities offering the purchase of bonds to consumers, and, on the other hand, more severe penalties for using unfair selling practices.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano zjawisko missellingu na polskim rynku obligacji na przykładzie obligacji emitowanych przez GetBack S.A. Przedstawiono również postulaty de lege ferenda mające na celu zwiększenie poziomu ochrony obligatariuszy przed zjawiskiem missellingu. W artykule zastosowano metodę dogmatyczno-prawną oraz analizę danych zastanych. Kluczowym problemem badawczym jest w jaki sposób należy doprecyzować regulacje prawne dotyczące ochrony konsumentów na rynku obligacji, aby obligatariusze nie stawali się ofiarami missellingu. Zgodnie z hipotezą postawioną przez autora przepisy prawa, obowiązujące w tym zakresie, wymagają uszczelnienia poprzez nałożenie dodatkowych obowiązków na podmioty oferujące nabycie obligacji konsumentom, a także zaostrzenie kar za stosowanie nieuczciwych praktyk sprzedażowych.
Recommended Citation
Czaplicki, P. (2021). The phenomenon of misselling on the Polish bond market – what did the GetBack S.A. case teach us?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 10(7), 35-42. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.10.2
First Page
35
Last Page
42
Page Count
8
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.10.2
JEL Code
K22
Publisher
University of Warsaw