ORCID
Anna Mlostoń-Olszewska: 0000-0003-2274-269X
Keywords
prawo administracyjne, prawo ochrony konsumentów, organ ochrony konsumentów, rzecznik konsumentów
Abstract
Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) postanowieniem z 12 listopada 2019 r., I OSK 2617/19 oddalił skargę kasacyjną od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi (dalej: WSA) z 28 czerwca 2019 r., III SAB/Łd 18/192 w przedmiocie odrzucenia skargi na bezczynność powiatowego rzecznika konsumentów. Motywem rozstrzygnięcia było stwierdzenie, że powiatowy rzecznik konsumentów nie jest organem administracji, gdyż nie prowadzi postępowań administracyjnych i nie podejmuje działań władczych, tym samym pismom rzecznika odmawiającym wszczęcia postępowania nie można przypisać cech aktów lub czynności, które podlegają kontroli sądów administracyjnych. W niniejszej glosie częściowo krytycznie odniesiono się do zaprezentowanego przez sąd stanowiska w przedmiocie statusu prawnego rzecznika konsumentów, wykazując, że jakkolwiek sąd trafnie uznał, że co do zasady rzecznik konsumentów nie podejmuje działań władczych i jego działania nie podlegają kontroli sądów administracyjnych, to jednakże istnieje szereg argumentów przemawiających za przypisaniem mu zarówno statusu organu administracji – organu powiatu, jak i organu ochrony prawnej.
Recommended Citation
Mlostoń-Olszewska, A. (2022). Powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów jako organ administracji publicznej. Glosa do postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 listopada 2019 r., I OSK 2617/19. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 11(1), 105-117. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.11.8
First Page
105
Last Page
117
Page Count
12
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.11.8
Publisher
University of Warsaw