ORCID
Piotr P. Dziubak: 0000-0002-3161-3147
Keywords
równe warunki konkurencji, transport lotniczy, zrównoważone paliwa lotnicze, Europejski Zielony Ład, „Gotowi na 55”
Abstract
Artykuł nawiązuje do Europejskiego Zielonego Ładu (European Green Deal), inicjatywy Komisji Europejskiej, której celem jest uczynienie Europy pierwszy kontynentem neutralnym dla klimatu do 2050 roku. Artykuł przedstawia rolę transformacji energetycznej lotnictwa w przyczynieniu się do realizacji tej inicjatywy, w szczególności poprzez ocenę projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapewnienia równych warunków działania dla zrównoważonego transportu lotniczego oraz innych elementów pakietu „Gotowi na 55”, które mają bezpośredni lub pośredni wpływ na ten sektor gospodarki. Projektowane regulacje dotyczące dekarbonizacji lotnictwa wprowadzają napięcia wewnątrz sektora zarówno w Unii Europejskiej, jak i na styku z innymi rynkami geograficznymi oraz innymi sektorami. Wnioskami płynącymi z przeprowadzonych obserwacji jest konieczność zaangażowania organów ochrony konkurencji w ten nowy proces transformacji oraz uwzględnienie zachodzących zmian w reformie systemu ochrony konkurencji w UE. Z kolei przedsiębiorcy transportowi, zarówno zarządcy infrastruktury, przewoźnicy, jak i dostawcy paliw, muszą podejmować decyzje w zmieniającym się otoczeniu, dążąc do transformacji energetycznej sektora oraz wykorzystując pojawiające się możliwości współpracy, uzyskania wsparcia i pomocy publicznej.
Recommended Citation
Dziubak, P. (2022). Jak osiągać cele w zakresie redukcji emisji, zapewniając jednocześnie równe warunki konkurencji?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 11(2), 32-41. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.2.11.2
First Page
32
Last Page
41
Page Count
9
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.2.11.2
Publisher
University of Warsaw