•  
  •  
 

Keywords

naruszenie prawa konkurencji, uchylenie decyzji Prezesa Urzędu, rozstrzygnięcie SOKiK, private enforcement

Abstract

Celem artykułu jest przedstawienie stale kształtującej się roli SOKiK w postępowaniu odwoławczym od decyzji Prezesa Urzędu oraz wyzwań, które stoją przed SOKiK w związku z dynamicznym rozwojem prawa konkurencji Unii Europejskiej oraz w konsekwencji – prawa krajowego. Autorzy dokonują tego przedstawienia na tle niedawno wydanych jednej decyzji Prezesa Urzędu oraz dwóch rozstrzygnięć sądowych. W przywołanej decyzji Prezesa Urzędu koncepcja single economic unit wykorzystana została po raz pierwszy jako narzędzie egzekwowania przestrzegania prawa konkurencji. Pierwsze ze wspomnianych postępowań dotyczy wyznaczenia granicy, do której przeprowadzenie przez SOKiK pełnego postępowania dowodowego winno prowadzić do uchylenia decyzji Prezesa Urzędu, nie zaś wydania rozstrzygnięcia o charakterze reformatoryjnym. Drugie z nich dotyczy natomiast dopuszczalności wstąpienia do postępowania odwoławczego od decyzji Prezesa Urzędu przez podmiot, który nosi się z zamiarem wszczęcia postępowania prywatnoprawnego dotyczącego tego samego naruszenia prawa konkurencji, co naruszenie ustalone w spornej decyzji ww. organu. Opierając się na przedstawionych rozstrzygnięciach autorzy uzasadniają tezę o rosnącej roli SOKiK w zapewnieniu spójności stosowania prawa konkurencji, rosnących oczekiwaniach wobec SOKiK oraz znaczeniu uważnego i wyważonego podejścia SOKiK do przedstawionych zagadnień prawnych dla ochrony interesów stron postępowania dotyczącego naruszenia prawa konkurencji.

First Page

39

Last Page

53

Page Count

14

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.11.3

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS