•  
  •  
 

ORCID

Katarzyna Racka: 0000-0001-8353-3088

Weronika Herbet-Homenda: 0000-0003-0255-9353

Wojciech Dorabialski: 0000-0002-0485-4041

Keywords

rabaty retrospektywne, retrorabaty, rabaty lojalnościowe, nadużywanie pozycji dominującej, nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej, teoria szkody, efekt zasysania, test równie efektywnego konkurenta

Abstract

Retrorabaty (inaczej: rabaty retrospektywne, retroaktywne, rabaty z mocą wsteczną) są jednym z częściej spotykanych instrumentów polityki sprzedaży, który – zwłaszcza w ostatnim czasie – przyciąga uwagę organów antymonopolowych. Wobec różnorodności stosowanych przez przed-siębiorców modeli rabatowych oraz niejednoznaczności wpływu tego rodzaju upustów na stan konkurencji na rynku, dopuszczalność i warunki stosowania retrorabatów od lat są przedmiotem dyskusji na gruncie przepisów antymonopolowych, a w obecnym stanie prawnym – również regulacji mających na celu przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie ram prawnych i tła ekonomicznego dla oceny przedmiotowego rodzaju systemu rabatowego oraz analiza głównych czynników ryzyka, wynikających z dotychczasowego stanowiska organów antymonopolowych – Komisji Europejskiej oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – i orzecznictwa.

First Page

74

Last Page

101

Page Count

27

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.4.11.4

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS