ORCID
Artur Salbert: 0000-0003-0182-0273
Keywords
stawki opłaty podstawowej, dostęp do infrastruktury kolejowej, zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowych, bezpośredni skutek dyrektywy
Abstract
Wysokości opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej ma bardzo istotne znaczenie dla rozwoju konkurencji na rynku przewozów kolejowych, w szczególności na rynku przewozu rzeczy. Obowiązujące przepisy przewidują ograniczenia dla zarządców infrastruktury kolejowej przy ustalaniu ich wysokości. Określają one kategorie kosztów, które mogą zostać uwzględnione przy ustalaniu wysokości opłat. Ponadto wprowadzenie zmienionej wysokości opłat uzależnione jest od ich wcześniejszego zatwierdzenia przez Prezesa UTK. Rozstrzygnięcia w tym zakresie podlegają kontroli sądowej. Z najnowszego orzecznictwa TSUE wynika, że z żądaniem przeprowadzenia kontroli sądowej, poza zarządcą infrastruktury kolejowej, mogą wystąpić również przewoźnicy kolejowi. Celem niniejszego artykułu jest przeprowadzenie analizy w zakresie realizacji prawa żądania przez przewoźników kolejowych dokonania kontroli sądowej rozstrzygnięć w przedmiocie wysokość opłat na gruncie polskich przepisów proceduralnych.
Recommended Citation
Salbert, A. (2022). Prawo przewoźników kolejowych do wniesienia odwołania od decyzji zatwierdzających stawki jednostkowe opłaty podstawowej za dostęp do infrastruktury kolejowej. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 11(6), 38-51. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.6.11.4
First Page
38
Last Page
51
Page Count
13
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.6.11.4
Publisher
University of Warsaw