•  
  •  
 

ORCID

Artur Salbert: 0000-0003-0182-0273

Keywords

stawki opłaty podstawowej, dostęp do infrastruktury kolejowej, zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowych, bezpośredni skutek dyrektywy

Abstract

Wysokości opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej ma bardzo istotne znaczenie dla rozwoju konkurencji na rynku przewozów kolejowych, w szczególności na rynku przewozu rzeczy. Obowiązujące przepisy przewidują ograniczenia dla zarządców infrastruktury kolejowej przy ustalaniu ich wysokości. Określają one kategorie kosztów, które mogą zostać uwzględnione przy ustalaniu wysokości opłat. Ponadto wprowadzenie zmienionej wysokości opłat uzależnione jest od ich wcześniejszego zatwierdzenia przez Prezesa UTK. Rozstrzygnięcia w tym zakresie podlegają kontroli sądowej. Z najnowszego orzecznictwa TSUE wynika, że z żądaniem przeprowadzenia kontroli sądowej, poza zarządcą infrastruktury kolejowej, mogą wystąpić również przewoźnicy kolejowi. Celem niniejszego artykułu jest przeprowadzenie analizy w zakresie realizacji prawa żądania przez przewoźników kolejowych dokonania kontroli sądowej rozstrzygnięć w przedmiocie wysokość opłat na gruncie polskich przepisów proceduralnych.

First Page

38

Last Page

51

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.6.11.4

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS