Tytuł
Definiowanie rynków produktowych w gospodarce cyfrowej w świetle projektu Zawiadomienia Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów unijnego prawa konkurencji z 8 listopada 2022 roku
ORCID
Bartosz Targański: 0000-0002-5338-3936
Keywords
relevant market, market share, digital economy
Słowa kluczowe
rynek właściwy, udział w rynku, gospodarka cyfrowa
Abstract
The Commission Relevant Market Notice (Notice on the defi nition of the relevant market for the purposes of Union competition law) is being reviewed for the first time since its publication in 1997. Since then, the explosion in data transfer rates, together with the increase in processor computing power, has enabled sales and product distribution processes to be largely shifted to ICT networks. The digital economy that has resulted from these processes is characterized by competition of a new dynamic nature. In addition to traditional competitive parameters, such as price and product quality, market position is a determinant of online advertising, data access, network effects, multilateral aspects, buyer behavior, and the simultaneous presence of the entrepreneur in multiple distribution channels. It is therefore necessary to adapt the basic tool for measuring market power, which is the definition of product markets, to the new digital realities. The purpose of this article is to present the main aspects of defi ning relevant markets in the digital economy in the new Draft Commission Relevant Market Notice The principles for defi ning relevant markets in the digital economy constitute a new section of this EU soft-law document, and summarize the European Commission’s decisional practice from the most high-profi le cases of recent years involving Silicon Valley companies. Reading the Draft Notice raises a general question – to what extent will the new guidance be helpful to average entrepreneurs, e.g. manufacturers and distributors of goods offered to consumers, in assessing market power by themselves. The article also comments on the issue of substitutability testing among buyers on multi-sided platforms.
Abstrakt
Obwieszczenie w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji (dalej: obwieszczenie) poddawane jest przeglądowi po raz pierwszy od opublikowania w 1997 roku. Od tego czasu skokowy wzrost prędkości przesyłu danych przy jednoczesnym wzroście mocy obliczeniowych procesorów umożliwił w dużym stopniu przeniesienie procesów sprzedaży i dystrybucji produktów do sieci teleinformatycznych. Gospodarka cyfrowa, która powstała w wyniku tych procesów, cechuje się konkurencją o nowym dynamicznym charakterze. Oprócz tradycyjnych parametrów konkurowania, takich jak cena i jakość produktów, pozycja rynkowa jest wyznacznikiem reklamy internetowej, dostępu do danych, efektów sieciowych, aspektów wielostronnych, zachowań nabywców i obecności przedsiębiorcy w wielu kanałach dystrybucji. Niezbędne jest więc dostosowanie podstawowego narzędzia pomiaru siły rynkowej, jakim jest definicja rynków produktowych, do nowych realiów cyfrowych. Celem artykułu jest przedstawienie głównych aspektów definiowania rynków właściwych w gospodarce cyfrowej w dokumencie zastępującym obwieszczenie, tj. projekcie Zawiadomienia Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów unijnego prawa (dalej: projekt zawiadomienia). Zasady definiowania rynków właściwych w ramach gospodarki cyfrowej stanowią nową sekcję dokumentu i podsumowują dorobek decyzyjny Komisji Europejskiej (dalej: Komisja lub KE) z najgłośniejszych spraw ostatnich lat dotyczących potentatów z Doliny Krzemowej. Lektura dokumentu nasuwa ogólną wątpliwość, na ile nowe wskazówki będą pomocne przeciętnym przedsiębiorcom, np. producentom i dystrybutorom towarów oferowanych konsumentom, w samodzielnej ocenie pozycji rynkowej. W artykule komentuję również kwestię badania substytucyjności wśród kupujących na platformach wielostronnych w świetle decyzji Komisji w sprawie Amazon Marketplace i Amazon Buy Box wydanej 20 grudnia 2022 r., czyli już po opublikowaniu projektu zawiadomienia.
Recommended Citation
Targański, B. (2023). Defining product markets in the digital economy in light of the new Draft Commission Notice on the defi nition of the relevant market for the purposes of Union competition law of 8 November 2022. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(1), 74-84. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.12.5
First Page
74
Last Page
84
Page Count
10
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.12.5
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw