•  
  •  
 

ORCID

Wojciech Lewandowski: 0000-0002-3909-6519

Keywords

prawo konkurencji, prawo sportowe, UOKiK, porozumienie ograniczające konkurencję, liga koszykówki

Abstract

Od wejścia w życie rozporządzenia 1/2003 1 stosowanie traktatowych reguł ochrony konkurencji na rynku wewnętrznym jest zdecentralizowane. Krajowe organy ochrony konkurencji powinny przejąć część obowiązków związanych z egzekwowaniem postanowień Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w zakresie prawa antymonopolowego, by zapewnić ich skuteczność na szczeblu krajowym. Jak wynika ze sprawy AT.40208 International Skating Union prowadzonej przez Komisję Europejską, działalność organów krajowych w odniesieniu do sportu może być polem doświadczalnym w kwestii oceny niektórych praktyk międzynarodowych federacji sportowych i krajowych związków sportowych pod kątem zgodności z prawem unijnym. Z tego względu działania podejmowane wobec jednego krajowego związku sportowego przez krajowy organ ochrony konkurencji mogą być przedmiotem zainteresowania dla innych takich organów w innych państwach członkowskich UE i dla Komisji oraz przyczyniać się do ustanowienia ogólnounijnego standardu stosowania art. 101 i art. 102 TFUE do sportu. W tym kontekście aktualna działalność Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej: UOKiK) może stać się wzorem lub punktem odniesienia dla przyszłych kierunków rozwoju tego obszaru stosowania prawa konkurencji w całej UE. Niniejszy artykuł przedstawia analizę bieżącej działalności UOKiK w wymiarze stosowania prawa konkurencji do ligi koszykówki i związanych z tym problemów prawnych, także w porównawczym kontekście międzynarodowym.

First Page

85

Last Page

105

Page Count

20

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.1.12.6

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS