•  
  •  
 

Tytuł

Rozkład ciężaru dowodu w postępowaniach administracyjnych prowadzonych na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi

ORCID

Krzysztof Kanton: 0009-0009-3929-0010

Keywords

President of UOKiK, counteracting unfair exploitation of contractual advantage in the trade of food products, burden of proof, standards of protection of the entrepreneur in administrative proceedings, agricultural and food products, evidence initiative, evidence procedure of the President of UOKiK, procedural guarantees, retail chains, contractual advantage, economic potential, presumption of innocence, negotiation of commercial contracts

Słowa kluczowe

Prezes UOKiK, przeciwdziałanie nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami spożywczymi, ciężar dowodu, standardy ochrony przedsiębiorcy w postępowaniu administracyjnym, produkty rolne i spożywcze, inicjatywa dowodowa, postępowanie dowodowe Prezesa UOKIK, gwarancje procesowe, sieci handlowe, przewaga kontraktowa, potencjał ekonomiczny, domniemanie niewinności, negocjacje umów handlowych

Abstract

The article analyzes evidentiary aspects in proceedings conducted by the President of the Polish Competition and Consumer Protection Authority (President of UOKiK) on the basis of the legal provisions on counteracting the unfair use of contractual advantage in the trade of agricultural and food products. The above aspects, including the fundamental issue of the allocation of the burden of proof within the framework of administrative proceedings, are currently gaining in importance, taking into account UOKiK’s strict policy of enforcing the above provisions, and the increasing penalization imposed on entrepreneurs under the legislation in question. It is particularly crucial to ensure compliance with the principle that places the burden of proving a violation on the President of UOKiK, while at the same time excluding negative consequences for the entrepreneur when the administrative body fails to fulfi ll this task. These principles are discussed in the first part of the article. The above assumptions are then confronted with practical experiences, taking into account the decisions of the President of UOKiK (part two of the article). This analysis shows that the relevant standards are not fully observed, which manifests itself, among other things, in the replacement of empirically established facts with far-reaching presumptions. The article also draws attention to the practice of drawing negative consequences for entrepreneurs in the case of a failure to provide evidence, which translates into the formulation of theses contrary to those raised by the entrepreneur.

Abstrakt

Artykuł analizuje aspekty dowodowe w postępowaniach prowadzonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej: Prezes UOKiK) na podstawie przepisów o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Powyższe aspekty, w tym podstawowa kwestia rozkładu ciężaru dowodu w ramach postępowania administracyjnego stają się obecnie bardzo istotne ze względu na surową politykę egzekwowania przepisów o przewadze kontraktowej i stale zaostrzającą się penalizację praktyk przedsiębiorców objętych przedmiotową regulacją. Ważne jest zagwarantowanie przestrzegania zasady, która obarcza Prezesa UOKiK ciężarem wykazania naruszenia i wyklucza jednocześnie negatywne konsekwencje dla przedsiębiorcy w sytuacji, w której organ administracyjny temu zadaniu nie sprosta. Powyższe założenia skonfrontowano następnie z praktyką, uwzględniając rozstrzygnięcia Prezesa UOKiK. Z analizy tej wynika, że stosowne standardy nie są w pełni przestrzegane, co przejawia się między innymi zastępowaniem ustalonych empirycznie faktów daleko idącymi domniemaniami. Artykuł zwraca również uwagę na praktykę wyciągania konsekwencji w stosunku do przedsiębiorców w przypadku braku dostarczania dowodów, co przekłada się na formułowanie tez przeciwnych do tych, które są podnoszone przez przedsiębiorcę.

First Page

54

Last Page

67

Page Count

13

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.12.4

JEL Code

K20, K23, K42

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS