•  
  •  
 

Tytuł

Ochrona praw sprzedających na platformach wielostronnych na podstawie przepisów Digital Markets Act – aspekty wybrane

ORCID

Adrian Żądło: 0000-0002-4720-5682

Keywords

Digital Markets Act, competition law, multilateral platforms

Słowa kluczowe

Digital Markets Act, prawo konkurencji, platformy wielostronne

Abstract

This article discusses the two legal regimes that will apply in the future to the operation of multilateral marketplace platforms – the fi rst arising from general EU competition law, and the second introduced through the application of the Digital Markets Act. The former is discussed based on reports, legal literature, and the decisions issued by the European Commission in the combined cases AT.40462 Amazon Marketplace and AT.40703 Amazon Buy Box. The other legal regime to affect the operation of multilateral marketplace platforms is based on an analysis of the Digital Markets Act and other relevant legislation. Finally, after the comparison, answers are formulated to the questions whether the Digital Markets Act responds to the problems encountered by general EU competition law, and if so, by way of which mechanisms. It also considers whether the DMA represents a “revolutionary” or an “evolutionary” change in EU competition law overall.

Abstrakt

Artykuł omawia dwa reżimy prawne, które w przyszłości znajdą zastosowanie do działalności platform wielostronnych typu „marketplace” – pierwszy, wynikający z unijnego prawa konkurencji, oraz drugi, wprowadzony w Digital Markets Act – skupiając się na perspektywie sprzedających. Pierwszy z nich został zrekonstruowany na podstawie raportów, literatury prawniczej oraz decyzji wydanej przez Komisję Europejską w połączonych sprawach AT.40462 – Amazon Marketplace oraz AT.40703 – Amazon Buy Box. Drugi odtworzono na podstawie analizy Digital Markets Act i innych odpowiednich przepisów. Ostatecznie po dokonaniu porównania obu reżimów prawnych sformułowano odpowiedzi na pytania, czy Digital Markets Act odpowiada na problemy unijnego prawa konkurencji, a jeśli tak, to jakimi mechanizmami, oraz czy stanowi zmianę rewolucyjną czy ewolucyjną w prawie konkurencji UE.

First Page

108

Last Page

120

Page Count

12

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.12.8

JEL Code

K21, K24, K41

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS