•  
  •  
 

ORCID

Adrian Żądło: 0000-0002-4720-5682

Keywords

Digital Markets Act, prawo konkurencji, platformy wielostronne

Abstract

Artykuł omawia dwa reżimy prawne, które w przyszłości znajdą zastosowanie do działalności platform wielostronnych typu „marketplace” – pierwszy, wynikający z unijnego prawa konkurencji, oraz drugi, wprowadzony w Digital Markets Act – skupiając się na perspektywie sprzedających. Pierwszy z nich został zrekonstruowany na podstawie raportów, literatury prawniczej oraz decyzji wydanej przez Komisję Europejską w połączonych sprawach AT.40462 – Amazon Marketplace oraz AT.40703 – Amazon Buy Box. Drugi odtworzono na podstawie analizy Digital Markets Act i innych odpowiednich przepisów. Ostatecznie po dokonaniu porównania obu reżimów prawnych sformułowano odpowiedzi na pytania, czy Digital Markets Act odpowiada na problemy unijnego prawa konkurencji, a jeśli tak, to jakimi mechanizmami, oraz czy stanowi zmianę rewolucyjną czy ewolucyjną w prawie konkurencji UE.

First Page

108

Last Page

120

Page Count

12

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.12.8

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS