Tytuł
Ochrona praw sprzedających na platformach wielostronnych na podstawie przepisów Digital Markets Act – aspekty wybrane
ORCID
Adrian Żądło: 0000-0002-4720-5682
Keywords
Digital Markets Act, competition law, multilateral platforms
Słowa kluczowe
Digital Markets Act, prawo konkurencji, platformy wielostronne
Abstract
This article discusses the two legal regimes that will apply in the future to the operation of multilateral marketplace platforms – the fi rst arising from general EU competition law, and the second introduced through the application of the Digital Markets Act. The former is discussed based on reports, legal literature, and the decisions issued by the European Commission in the combined cases AT.40462 Amazon Marketplace and AT.40703 Amazon Buy Box. The other legal regime to affect the operation of multilateral marketplace platforms is based on an analysis of the Digital Markets Act and other relevant legislation. Finally, after the comparison, answers are formulated to the questions whether the Digital Markets Act responds to the problems encountered by general EU competition law, and if so, by way of which mechanisms. It also considers whether the DMA represents a “revolutionary” or an “evolutionary” change in EU competition law overall.
Abstrakt
Artykuł omawia dwa reżimy prawne, które w przyszłości znajdą zastosowanie do działalności platform wielostronnych typu „marketplace” – pierwszy, wynikający z unijnego prawa konkurencji, oraz drugi, wprowadzony w Digital Markets Act – skupiając się na perspektywie sprzedających. Pierwszy z nich został zrekonstruowany na podstawie raportów, literatury prawniczej oraz decyzji wydanej przez Komisję Europejską w połączonych sprawach AT.40462 – Amazon Marketplace oraz AT.40703 – Amazon Buy Box. Drugi odtworzono na podstawie analizy Digital Markets Act i innych odpowiednich przepisów. Ostatecznie po dokonaniu porównania obu reżimów prawnych sformułowano odpowiedzi na pytania, czy Digital Markets Act odpowiada na problemy unijnego prawa konkurencji, a jeśli tak, to jakimi mechanizmami, oraz czy stanowi zmianę rewolucyjną czy ewolucyjną w prawie konkurencji UE.
Recommended Citation
Żądło, A. (2023). Protecting the rights of sellers on multilateral platforms under the Digital Markets Act (DMA) regime – selected issues. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(3), 108-120. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.3.12.8
First Page
108
Last Page
120
Page Count
12
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.3.12.8
JEL Code
K21, K24, K41
Publisher
University of Warsaw