Tytuł
Dopuszczalne formy pomocy państwa na rzecz linii lotniczych w dobie pandemii COVID-19 (część I)
ORCID
Jadwiga Urban-Kozłowska – 0000-0002-2322-9006
Keywords
State aid, COVID-19 pandemic, aviation law, EU competition law, airlines
Słowa kluczowe
pomoc państwa, pandemia COVID-19, prawo lotnicze, prawo konkurencji Unii Europejskiej, przewoźnicy lotniczy
Abstract
The goal of this paper is to analyze the application of two types of State aid, namely exceptional aid (Article 107(2)(b) TFEU) and anti-crisis aid (Article 107(3)(b) TFEU), which played a key role in the process of supporting air carriers during the COVID-19 pandemic. This will allow us to compare these types of aid, and to answer the question of their significance and usefulness in the context of supporting air carriers, and more broadly other undertakings, during exceptional occurrences such as COVID-19. The criteria for each of these exemptions will be discussed separately, and theoretical considerations will be accompanied by examples from the decision-making practice of the European Commission and the case law of EU courts. In terms of exceptional aid, three issues, which seem to be of particular importance, will be examined. First, it will be investigated whether the COVID-19 pandemic can be considered a phenomenon covered by Article 107(2)(b) TFEU. Second, it will be analyzed what kind of damage can be compensated on this basis. Third, methods of determining the amount of compensation due will be discussed, so that it meets the condition of proportionality. The analysis of the anti-crisis aid exemption will begin with the presentation of the most important conditions for its admissibility. This will be followed by a detailed examination of the question of whether, and if possible in what cases, a national measure taking the form of an individual aid can be considered appropriate to remedy a serious disturbance in the economy of a Member State. Finally, the requirements for the proportionality of such aid will be examined. The conducted analysis will show the most important differences and similarities between exceptional aid and anti-crisis aid. Presented in particular, will be the different purposes of these two types of aid. It will be shown that both exceptional aid and anti-crisis aid play an important role in the recovery process from the ongoing crisis, and that the resources granted under them complement each other. The discussed exemptions to the general prohibition of State aid provide therefore the necessary flexibility in the EU State aid regime, allowing Member States to adapt their economic policies in case of a serious disturbance or crisis.
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest przeprowadzenie krytycznej analizy stosowania dwóch rodzajów pomocy państwa, a mianowicie pomocy nadzwyczajnej (art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE) oraz pomocy antykryzysowej (art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE), które odgrywają kluczową rolę w procesie wspierania przewoźników lotniczych w dobie pandemii COVID-19. Pozwoli to na porównanie obu rodzajów pomocy oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie o ich znaczenie i użyteczność w kontekście wspierania przewoźników lotniczych, a także szerzej innych przedsiębiorców, w trakcie zdarzeń nadzwyczajnych, takich jak COVID-19. Przesłanki każdego z tych wyłączeń zostaną omówione osobno, a rozważaniom teoretycznym będą towarzyszyć przykłady z praktyki decyzyjnej Komisji Europejskiej oraz orzecznictwa sądów unijnych. W zakresie pomocy nadzwyczajnej przeanalizowane zostaną trzy kwestie zdające się mieć szczególne znaczenie. Po pierwsze, zostanie zbadane czy pandemia COVID-19 może być uznana za zjawisko objęte zakresem zastosowania art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE. Po drugie, zostanie przeanalizowane jakiego rodzaju szkody mogą podlegać rekompensacie na tej podstawie. Po trzecie, omówione zostaną metody ustalania wysokości należnej rekompensaty, tak by spełniała ona warunek proporcjonalności. Analiza wyłączenia dotyczącego pomocy antykryzysowej rozpocznie się od omówienia najważniejszych warunków jej dopuszczalności. Następnie szczegółowo zostanie przeanalizowana kwestia czy, oraz ewentualnie w jakich przypadkach, środek krajowy mający postać pomocy indywidualnej może zostać uznany za odpowiedni do zaradzenia poważnym zaburzeniom w gospodarce danego państwa członkowskiego. Na koniec zbadane zostaną wymogi, jakie musi spełniać dane wsparcie, by mogło zostać uznane za proporcjonalne. Przeprowadzona analiza pozwoli na ukazanie najważniejszych różnic oraz podobieństw między pomocą nadzwyczajną oraz pomocą antykryzysową. Zaprezentowane zostaną w szczególności odmienne cele, jakim te dwa rodzaje pomocy służą. Wykazane zostanie, że pomoce zarówno pomoc nadzwyczajna, jak i antykryzysowa pełnią ważną funkcję w procesie wychodzenia z trwającego obecnie kryzysu, a przyznawane w ich ramach środki wzajemnie się uzupełniają. Omówione wyłączenia od ogólnego zakazu udzielania pomocy państwa zapewniają zatem niezbędną elastyczność unijnego systemu pomocy państwa, umożliwiając państwom członkowskim dostosowywanie prowadzonej polityki gospodarczej do występujących czasami poważnych zaburzeń lub kryzysów.
Recommended Citation
Urban-Kozłowska, J. (2024). Acceptable forms of State Aid to Airlines During the COVID-19 Pandemic (part I). internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(4), 46-61. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.12.3
First Page
46
Last Page
61
Page Count
16
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.12.3
JEL Code
H84, K33
Publisher
University of Warsaw