Tytuł
Znacznie niezależności Prezesa UKE dla realizacji unijnych praw podstawowych na przykładzie postępowania karowego prowadzonego na podstawie prawa telekomunikacyjnego
ORCID
Michalina Szpyrka – 0000-0001-7678-5287
Keywords
independence, President of UKE, European Code of Electronic Communications, Telecommunications law
Słowa kluczowe
niezależność, Prezes UKE, Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, prawo telekomunikacyjne
Abstract
Independence is one of the basic requirements for judiciary bodies, which decide authoritatively about the rights and obligations of legal entities. However, these functions are more and more often taken over by public administration entities that issue decisions granting powers, and even impose severe fines. In connection with this trend in the doctrine and jurisprudence, a discussion has arisen on the need for public administration bodies to be independent. This need is also recognized by EU institutions, which introduce a requirement of ensuring the independence of competition protection (NCAs) and regulatory authorities (NRAs). In connection with the EU review of the telecommunications market, the issues of the regulation of the independence of NRAs was extended in the European Code of Electronic Communications (ECEC), which should have been implemented into MSs’ national legal orders by 21 December 2020. The regulation of independence adopted in the ECEC is formal and residual. It does not provide any powers to the “regulated” entities to enforce the requirement of independence of the NRAs, and its vagueness may lead to incorrect implementation and politicization of National Telecommunications Regulatory Authorities.
Abstrakt
Niezależność jest jednym z podstawowych wymogów stawianych organom sądowniczym, rozstrzygającym władczo o prawach i obowiązkach podmiotów prawa. Funkcje te jednak coraz częściej przejmują organy administracji publicznej, wydające decyzje nadające uprawnienia, a nawet nakładające dotkliwe kary pieniężne. W związku z tym trendem w doktrynie i judykaturze pojawiła się dyskusja w przedmiocie potrzeby cechowania się przez organy administracji publicznej niezależnością. Potrzebę tę dostrzegają także instytucje unijne, które wprowadzają wymóg zapewnienia niezależności organów ochrony konkurencji i regulacji. W związku z dokonaniem przeglądu rynku telekomunikacyjnego rozszerzono regulację niezależności KOR w Europejskim Kodeksie Łączności Elektronicznej, który powinien zostać implementowany do krajowych porządków prawnych do 21 grudnia 2020 roku. Przyjęta w EKŁE regulacja niezależności ma charakter formalny i jest szczątkowa. Nie przewidziano w niej żadnych uprawnień dla podmiotów regulowanych, umożliwiających egzekwowanie wymogu niezależności KOR, jej ogólnikowość może zaś prowadzić do nieprawidłowej implementacji i osiągnięcia efektu upolitycznienia organu regulacji rynku telekomunikacyjnego.
Recommended Citation
Szpyrka, M. (2024). The Significance of the Independence of the Polish Telecommunications Regulatory Authority (the President of UKE) for the Implementation of EU Fundamental Rights on the Example of Proceedings for the Imposition of Fines on the Basis of Polish Telecommunications Law. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(4), 62-82. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.12.4
First Page
62
Last Page
82
Page Count
21
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.12.4
JEL Code
K230, K210
Publisher
University of Warsaw