Tytuł
Dopuszczalne formy pomocy państwa na rzecz linii lotniczych w dobie pandemii COVID-19 (część II)
ORCID
Jadwiga Urban-Kozłowska: 0000-0002-2322-9006
Keywords
state aid, COVID-19 pandemic, aviation law, European Union competition law, air carriers
Słowa kluczowe
pomoc państwa, pandemia COVID-19, prawo lotnicze, prawo konkurencji Unii Europejskiej, przewoźnicy lotniczy
Abstract
The aim of this study is to critically analyze the use of two types of state aid – emergency aid (Article 107(2)(b) TFEU) and anti-crisis aid (Article 107(3)(b) TFEU), which played a key role in supporting air carriers during the COVID-19 pandemic. This will make it possible to compare both types of aid, and to answer the question of their importance and usefulness in the context of supporting air carriers, and more broadly, entrepreneurs overall, during extraordinary events such as COVID-19. The premises for each of these exemptions will be discussed separately, and theoretical considerations will be accompanied by examples from the decision-making practice of the European Commission and the case law of EU courts. In the field of emergency aid, three issues of particular importance will be examined. First, the paper will consider whether the COVID-19 pandemic can be considered a phenomenon falling within the scope of Article 107 section 2 letter (b) TFEU. Secondly, it will be analyzed what types of damages may be compensated on this basis. Thirdly, the paper will discuss the methods of determining the amount of compensation due, so that it meets the condition of proportionality. The analysis of the anti-crisis aid exemption will begin with a discussion of the most important conditions for its admissibility. The paper will then examine in detail the question whether, and if so, in what cases, a national measure in the form of individual aid can be considered appropriate to remedy a serious disturbance in the economy of a given Member State. Finally, the requirements that an aid must meet, in order to be considered proportional, will be examined. The analysis carried out will show the most important differences and similarities between emergency aid and anti-crisis aid. In particular, the different purposes served by these two types of aid will be presented. It will be shown that both emergency and anti-crisis aid play an important role in the process of overcoming the COVID-19 crisis, and that the funds granted within them complement each other. Therefore, these exemptions, from the general EU state aid ban, provide the necessary flexibility in the EU state aid system, enabling Member States to adapt their economic policies to the serious disturbances or crises that sometimes occur.
Abstrakt
Celem niniejszego opracowania jest przeprowadzenie krytycznej analizy stosowania dwóch rodzajów pomocy państwa, a mianowicie pomocy nadzwyczajnej (art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE) oraz pomocy antykryzysowej (art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE), które odgrywają kluczową rolę w procesie wspierania przewoźników lotniczych w dobie pandemii COVID-19. Pozwoli to na porównanie obu rodzajów pomocy oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie o ich znaczenie i użyteczność w kontekście wspierania przewoźników lotniczych, a także szerzej innych przedsiębiorców, w trakcie zdarzeń nadzwyczajnych, takich jak COVID-19. Przesłanki każdego z tych wyłączeń zostaną omówione osobno, a rozważaniom teoretycznym będą towarzyszyć przykłady z praktyki decyzyjnej Komisji Europejskiej oraz orzecznictwa sądów unijnych. W zakresie pomocy nadzwyczajnej przeanalizowane zostaną trzy kwestie zdające się mieć szczególne znaczenie. Po pierwsze, zostanie zbadane czy pandemia COVID-19 może być uznana za zjawisko objęte zakresem zastosowania art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE. Po drugie, zostanie przeanalizowane jakiego rodzaju szkody mogą podlegać rekompensacie na tej podstawie. Po trzecie, omówione zostaną metody ustalania wysokości należnej rekompensaty, tak by spełniała ona warunek proporcjonalności. Analiza wyłączenia dotyczącego pomocy antykryzysowej rozpocznie się od omówienia najważniejszych warunków jej dopuszczalności. Następnie szczegółowo zostanie przeanalizowana kwestia czy, oraz ewentualnie w jakich przypadkach, środek krajowy mający postać pomocy indywidualnej może zostać uznany za odpowiedni do zaradzenia poważnym zaburzeniom w gospodarce danego państwa członkowskiego. Na koniec zbadane zostaną wymogi, jakie musi spełniać dane wsparcie, by mogło zostać uznane za proporcjonalne. Przeprowadzona analiza pozwoli na ukazanie najważniejszych różnic oraz podobieństw między pomocą nadzwyczajną oraz pomocą antykryzysową. Zaprezentowane zostaną w szczególności odmienne cele, jakim te dwa rodzaje pomocy służą. Wykazane zostanie, że pomoce zarówno pomoc nadzwyczajna, jak i antykryzysowa pełnią ważną funkcję w procesie wychodzenia z trwającego obecnie kryzysu, a przyznawane w ich ramach środki wzajemnie się uzupełniają. Omówione wyłączenia od ogólnego zakazu udzielania pomocy państwa zapewniają zatem niezbędną elastyczność unijnego systemu pomocy państwa, umożliwiając państwom członkowskim dostosowywanie prowadzonej polityki gospodarczej do występujących czasami poważnych zaburzeń lub kryzysów.
Recommended Citation
Urban-Kozłowska, J. (2023). Permissible forms of state aid for airlines in the era of the COVID-19 pandemic (part II). internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(5), 18-37. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.12.2
First Page
18
Last Page
37
Page Count
19
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.12.2
JEL Code
H84, K33
Publisher
University of Warsaw