•  
  •  
 

Tytuł

Rynki nierelewantne

ORCID

Jan Polański: 0000-0002-4048-1860

Keywords

antitrust analysis, economic analysis of law, competition protection, antitrust law, competition law, relevant market

Słowa kluczowe

analiza antymonopolowa, ekonomiczna analiza prawa, ochrona konkurencji, prawo antymonopolowe, prawo konkurencji, rynek właściwy

Abstract

There is a widespread view in Polish antitrust literature that it is necessary to define the relevant market in every antitrust case. The above is in contradiction with, for example, the approach adopted in EU law. However, it is pointed out that such an obligation results in Polish law, in particular, from the actual wording of the Act on Competition and Consumer Protection. This article aims to defend the opposite thesis: defining relevant markets is not always necessary, and emphasis on defi ning them every time is even harmful and leads to the defi nition of “irrelevant” markets.

Abstrakt

W polskiej literaturze antymonopolowej rozpowszechniony jest pogląd, że w każdej sprawie antymonopolowej niezbędne jest zdefiniowanie rynku właściwego (relewantnego). Powyższe stoi w sprzeczności przykładowo z podejściem przyjętym w prawie unijnym, jednak wskazuje się, że w prawie polskim obowiązek taki wynika w szczególności z brzmienia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Niniejszy artykuł stanowi próbę obrony tezy przeciwnej: definiowanie rynków właściwych nie zawsze jest niezbędne, a nacisk na ich każdorazowe określanie jest wręcz szkodliwy i prowadzi do wyznaczania „rynków nierelewantnych”.

First Page

38

Last Page

55

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.5.12.3

JEL Code

K21

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS