Tytuł
Rynki nierelewantne
ORCID
Jan Polański: 0000-0002-4048-1860
Keywords
antitrust analysis, economic analysis of law, competition protection, antitrust law, competition law, relevant market
Słowa kluczowe
analiza antymonopolowa, ekonomiczna analiza prawa, ochrona konkurencji, prawo antymonopolowe, prawo konkurencji, rynek właściwy
Abstract
There is a widespread view in Polish antitrust literature that it is necessary to define the relevant market in every antitrust case. The above is in contradiction with, for example, the approach adopted in EU law. However, it is pointed out that such an obligation results in Polish law, in particular, from the actual wording of the Act on Competition and Consumer Protection. This article aims to defend the opposite thesis: defining relevant markets is not always necessary, and emphasis on defi ning them every time is even harmful and leads to the defi nition of “irrelevant” markets.
Abstrakt
W polskiej literaturze antymonopolowej rozpowszechniony jest pogląd, że w każdej sprawie antymonopolowej niezbędne jest zdefiniowanie rynku właściwego (relewantnego). Powyższe stoi w sprzeczności przykładowo z podejściem przyjętym w prawie unijnym, jednak wskazuje się, że w prawie polskim obowiązek taki wynika w szczególności z brzmienia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Niniejszy artykuł stanowi próbę obrony tezy przeciwnej: definiowanie rynków właściwych nie zawsze jest niezbędne, a nacisk na ich każdorazowe określanie jest wręcz szkodliwy i prowadzi do wyznaczania „rynków nierelewantnych”.
Recommended Citation
Polański, J. (2023). Irrelevant markets. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(5), 38-55. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.12.3
First Page
38
Last Page
55
Page Count
17
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.12.3
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw