ORCID
Krzysztof Świeszczak: 0000-0002-2286-7778
Keywords
banki, zaufanie, FinTech
Abstract
Latest research shows that social trust has ceased to be an element of the competitive advantage of banks over enterprises that use innovation in the process of providing financial services. Moreover, consumers trust companies belonging to the FinTech (Financial/Technology) sector to a greater extent than banks. In this context, the determinants of consumer decisions, in particular psychological ones, should be analyzed. These are individualized in the context of each choice made by the consumer, and in the face of the observed comparable level of consumer trust in FinTech entities and banks. They may indicate significant differences in the perception of the importance of this category for individuals who are clients of the banking sector, among whom there are both those who have not yet used the FinTech sector offer, as well as those who are clients of both banks and FinTech entities. As the results of the research showed, the average level of importance of psychological conditions for the assessment of the attractiveness of the FinTech sector offer does not differ in a statistically significant way for individual clients of the banking sector and for individual clients of both, the banking sector and the FinTech sector. The purpose of this publication is to analyze the importance of psychological conditions for assessing the attractiveness of the FinTech sector offer among individual clients of the banking sector as well as the banking sector and the FinTech sector.
Abstrakt
Najnowsze badania wskazują, iż zaufanie społeczne przestało stanowić element przewagi konkurencyjnej banków nad przedsiębiorstwami wykorzystującymi innowacje w procesie świadczenia usług finansowych. Co więcej, klienci w większym stopniu ufają przedsiębiorstwom należącym do sektora FinTech niż bankom. W tym kontekście analizie należy poddać uwarunkowania decyzji konsumentów, w szczególności determinanty psychologiczne. Mają one zindywidualizowany charakter w aspekcie każdego wyboru dokonywanego przez klienta i w obliczu obserwowanego, porównywalnego poziomu zaufania klientów do podmiotów FinTech i banków mogą wskazywać na istotne różnice w postrzeganiu istotności tej kategorii dla klientów sektora bankowego, wśród których są zarówno osoby, które dotychczas nie korzystały z oferty sektora FinTech, jak i osoby będące klientami obu grup instytucji. Celem niniejszej publikacji jest analiza znaczenia uwarunkowań o charakterze psychologicznym dla oceny atrakcyjności oferty sektora FinTech wśród klientów indywidualnych sektora bankowego oraz sektora bankowego i sektora FinTech. W artykule weryfikacji poddano następującą hipotezę badawczą: średni poziom znaczenia uwarunkowań o charakterze psychologicznym dla oceny atrakcyjności oferty sektora FinTech nie różni się w sposób istotny statystycznie dla klientów indywidualnych sektorów bankowego oraz FinTech.
Recommended Citation
Świerszczak, K. (2024). Zaufanie społeczne a uwarunkowania psychologiczne atrakcyjności oferty sektora FinTech wśród klientów indywidualnych banków. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(6), 31-49. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.6.12.3
First Page
31
Last Page
49
Page Count
19
Online Available Date
2023-01-01
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.6.12.3
JEL Code
G21, D81, G23
Publisher
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego