ORCID
Leszek Borowiec: 0000-0002-6113-9191
Keywords
rozsądny zysk, koszt kapitału, kapitał zaangażowany, stacje pasażerskie, obiekt infrastruktury usługowej
Abstract
The objective of the paper is to interpret the definition of ‘reasonable profit’ in railroad law, and to present the author’s proposal for its calculation in the framework of fees for the provision of railroad service infrastructure facilities, as well as making estimates using the example of passenger railroad stations. In terms of research methodology, the paper contains a review of international literature and practices, reports, guidelines and recommendations published by regulatory authorities. It also indicates the implications on the methodology for estimating ‘reasonable profit’ as a component of the cost of access to service infrastructure. The article presents the author’s proposal for estimating a ‘reasonable profit’ for those providing rail service infrastructure facilities using committed capital and its cost. Its estimated value for passenger stations is stated to be in the range of 0.5–6.3 million PLN per year, depending on the assumptions in the estimation of committed capital. The estimates presented indicate that there is a great deal of freedom in the choice of parameters for estimating reasonable profit by railroad companies. In this context, it is necessary to strengthen the role of the market regulator in determining the rules for estimating reasonable profit. The paper points out the key problems concerning the principles of forming a reasonable profit when setting prices for access to service facilities and presents the author’s approach to estimating a reasonable profit for use in the railroad enterprise sector.
Abstrakt
Celem artykułu jest dokonanie wykładni definicji rozsądnego zysku w prawie kolejowym i autorska propozycja jego obliczania w ramach opłat za udostępnienie obiektów kolejowej infrastruktury usługowej wraz z dokonaniem szacunków na przykładzie pasażerskich stacji kolejowych. Metodyka badań obejmuje przegląd literatury i praktyk międzynarodowych, raportów, wytycznych i rekomendacji publikowanych przez urzędy regulacyjne oraz wskazanie implikacji na metodykę szacowania rozsądnego zysku jako składowej kosztu dostępu do infrastruktury usługowej. Artykuł zawiera propozycje sposobu szacowania rozsądnego zysku dla podmiotów udostępniających obiekty kolejowej infrastruktury usługowej z wykorzystaniem zaangażowanego kapitału oraz jego kosztu. Przedstawione badania wskazują na duży zakres swobody w doborze parametrów do szacowania rozsądnego zysku, szczególnie w zakresie szacowania kapitału zaangażowanego. Wskazane jest wzmocnienie roli regulatora rynku w zakresie określenia zasad szacowania rozsądnego zysku. Oszacowana jego wartość dla stacji pasażerskich kształtuje się w przedziale 0,5–6,3 mln zł rocznie, w zależności od założeń w zakresie szacowania kapitału zaangażowanego. Artykuł ma charakter przeglądowy, a jego wkładem w rozwój dyscypliny jest wskazanie propozycji definiowania i rozwiązania podstawowych problemów interpretacyjnych istniejących w zakresie zasad kształtowania rozsądnego zysku przy wyznaczaniu cen za dostęp do obiektów infrastruktury usługowej w sektorze przedsiębiorstw kolejowych.
Recommended Citation
Borowiec, L. (2024). Szacowanie rozsądnego zysku w ramach opłat za dostęp do obiektów kolejowej infrastruktury usługowej na przykładzie stacji pasażerskich. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(6), 70-83. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.6.12.6
First Page
70
Last Page
83
Page Count
14
Online Available Date
2023-01-01
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.6.12.6
JEL Code
G38, D43, L51
Publisher
Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego