Bankowość elektroniczna w Polsce w opinii klientów indywidualnych w świetle wyników badania własnego
Keywords
bankowość elektroniczna, klient indywidualny, rachunek bankowy, zagrożenia, bezpieczeństwo
Abstract
Considering the dynamic technological progress, electronic banking is now both a modern and convenient means for clients to communicate with their bank remotely. Importantly, e-banking is gaining increasing prominence as a commonly accepted and key tool for financial management in modern society. The purpose of this article is to present the results of a survey conducted among individual clients in possession of a bank account. The survey focuses on understanding the ways in which e-banking shapes clients’ habits and influences their preferences. The survey has set out two research hypotheses. First, that there is a growing trend of traditional banking being displaced by electronic banking and of cash being replaced by electronic payments. The second hypothesis is that clients perceive e-banking as a secure and trustworthy way to interact with their bank. The survey results indicate that e-banking is growing in popularity, especially among younger customers who value its convenience, time savings and flexibility. However, it is necessary to constantly invest in the security of electronic banking services, and in client education in order to effectively manage the risks associated with e-banking. The conclusions of the survey have significant relevance for the banking sector, which needs to adapt to changing client preferences and increasing security expectations.
Abstrakt
W kontekście dynamicznego postępu technologicznego bankowość elektroniczna jest obecnie nowoczesnym oraz wygodnym środkiem komunikacji klienta z bankiem na odległość. Co istotne, nabiera ona stale rosnącego znaczenia jako powszechnie akceptowane oraz kluczowe narzędzie do zarządzania finansami we współczesnym społeczeństwie. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania wśród klientów indywidualnych posiadających rachunek bankowy. Badanie skupia się na zrozumieniu, w jaki sposób bankowość elektroniczna kształtuje nawyki klientów oraz wpływa na ich preferencje. W ramach badania postawiono dwie hipotezy badawcze. Pierwszą z nich jest to, iż zauważa się rosnącą tendencję wypierania bankowości tradycyjnej przez bankowość elektroniczną oraz zastępowania gotówki płatnościami elektronicznymi. Natomiast drugą jest to, iż klienci postrzegają bankowość elektroniczną jako bezpieczny i godny zaufania sposób kontaktu z bankiem. Wyniki badania wskazują na rosnącą popularność bankowości elektronicznej, zwłaszcza wśród młodszych klientów, którzy cenią jej wygodę, oszczędność czasu i elastyczność. Jednakże, konieczne jest ciągłe inwestowanie w bezpieczeństwo usług oraz edukację klientów, aby skutecznie zarządzać zagrożeniami związanymi z bankowością elektroniczną. Wnioski z badania mają istotne znaczenie dla sektora bankowego, który musi dostosować się do zmieniających się preferencji klientów i rosnących oczekiwań w zakresie bezpieczeństwa.
Recommended Citation
Mazurek, W. (2024). Bankowość elektroniczna w Polsce w opinii klientów indywidualnych w świetle wyników badania własnego. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 12(7), 9-31. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.7.12.1
First Page
9
Last Page
31
Page Count
23
Online Available Date
12.12.2023
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.7.12.1
JEL Code
G210
Publisher
University of Warsaw