•  
  •  
 

ORCID

Stefan Akira Jarecki: 0000-0002-5738-3036

Keywords

usługi publiczne, kolejowy transport towarowy, ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych, pomoc publiczna

Abstract

So far, practitioners and academics generally believed that in land transport, the concept of public services could only refer to passenger traffic. Recently, this approach has changed. The European Commission has stated that public services can also be provided in railway freight transport. Railway freight transport services can only be qualified as public services when the given Member State establishes that there is a genuine need for such services, a need that is not, or is not sufficiently met by the market. Currently, to provide financing of some railway freight services, Member States have to fulfil the Altmark conditions, or notify the aid to the European Commission under Article 108(3) TFEU. This represents a significant administrative burden. However, the Commission proposed the introduction of a block exemption for public service compensation for railway freight transport. The article aims to determine the reasons for the change in approach of the European Commission and to analyse its consequences. The article explains what types of rail freight services may be classified as public services, and what conditions should be met for the financing of freight transport services to be considered compatible with the EU internal market.

Abstrakt

Dotychczas praktycy i naukowcy na ogół uważali, że w transporcie lądowym pojęcie „usług publicznych” może odnosić się jedynie do ruchu pasażerskiego. Ostatnio podejście to uległo jednak zmianie. Komisja Europejska stwierdziła, że usługi publiczne mogą być świadczone także w zakresie kolejowych przewozów towarowych. Usługi kolejowego transportu towarowego można zakwalifikować jako usługi publiczne jedynie wówczas, gdy dane państwo członkowskie udowodni, że istnieje rzeczywiste zapotrzebowanie na takie usługi, które nie jest w ogóle lub w wystarczającym stopniu zaspokajane przez rynek. Obecnie, aby zapewnić finansowanie niektórych usług kolejowego transportu towarowego, państwa członkowskie muszą spełnić warunki określone w orzeczeniu Trybunału w sprawie Altmark lub zgłosić pomoc Komisji Europejskiej zgodnie z art. 108 ust. 3 TFUE. Stanowi to znaczne obciążenie administracyjne. Komisja zaproponowała jednak wprowadzenie wyłączenia grupowego w odniesieniu do rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych w zakresie kolejowego transportu towarowego. Celem artykułu jest ustalenie przyczyn zmiany podejścia Komisji Europejskiej oraz analiza jej konsekwencji. W artykule wyjaśniono, jakie rodzaje usług kolejowych przewozów towarowych można zakwalifikować jako usługi publiczne oraz jakie warunki powinny zostać spełnione, aby finansowanie tych usług można było uznać za zgodne z rynkiem wewnętrznym UE.

First Page

7

Last Page

23

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.1.13.1

JEL Code

K23

Publisher

Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego

Share

COinS