Tytuł
Strategiczne wyzwanie ESG dla elektroenergetyki
ORCID
Dariusz Michalski – 0000-0002-9047-4255
Keywords
ESG, green transformation, strategy, power market, RES, European Union
Słowa kluczowe
ESG, zielona transformacja, strategia, rynek energii, odnawialne źródła energii, Unia Europejska
Abstract
The purpose of the article is to identify necessary changes in the business strategy of power companies, responding to the challenges of sustainable development. This topic is extremely important for filling the existing gap in research and in the literature in management science. It is also of great relevance for the practical aspects of the operation of power companies in today’s context, where they face increasing pressure to integrate environmental, social and governance (ESG, Environment, Social, Govermance) issues into their business strategy. Hence, the article aims to present the challenges and opportunities associated with integrating sustainability into the strategies of power companies. In the article, ESG refers to the following three key factors that measure the degree of sustainability, and serve to ethically assess the impact of companies on their business environment. First, environmental factors focus on how a company interacts with the natural environment, including its impact on climate change, pollution and resource use. Second, social factors take into account how a company interacts with people, including employment practices, diversity and inclusion policies, and impact to the extent normalized by human rights. Third, governance factors assess the quality of leadership, as well as the transparency and accountability of relevant companies in the context of sustainability. It is indicated in this article that the challenge created by ESG should have a significant impact on the formulation of business strategies of power companies.
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu jest wskazanie niezbędnych zmian w strategii przedsiębiorstw elektroenergetycznych, dostosowanych do wyzwań zrównoważonego rozwoju. Poruszona tematyka nie tylko uzupełnia lukę badawczą w literaturze dyscypliny nauk o zarządzaniu, lecz także jest istotna dla praktycznych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw elektroenergetycznych, coraz częściej będących pod presją konieczności uwzględniania w swej strategii kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG, Environment, Social, Govermance). Stąd w artykule autorzy dążą do przedstawienia wyzwań i możliwości związanych z integracją zrównoważonego rozwoju w strategiach biznesowych przedsiębiorstw elektroenergetycznych. ESG odnosi się do następujących trzech kluczowych czynników mierzących stopień zrównoważonego rozwoju i służących etycznej ocenie oddziaływania przedsiębiorstw na ich otoczenie: 1) środowiskowych, które skupiają się na sposobie interakcji przedsiębiorstwa ze światem przyrody, w tym na jej wpływie na zmiany klimatyczne, zanieczyszczenie i wykorzystanie zasobów; 2) społecznych, uwzględniających sposób, w jaki przedsiębiorstwo wchodzi w interakcje z ludźmi, w tym praktyki pracy, politykę różnorodności i włączenia społecznego oraz wpływ w zakresie normowanym prawami człowieka; 3) związanych z zarządzaniem, oceniających jakość przywództwa, przejrzystość działania i odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Autorzy wskazują, że wyzwanie wykreowane przez ESG powinno mieć istotny wpływ na strategie przedsiębiorstw elektroenergetycznych.
Recommended Citation
Michalski, D., Borkowski, K., & Borkowski, D. (2024). Strategic ESG Challenge for the Power Industry. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 13(3), 19-46. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.3.13.2
First Page
19
Last Page
46
Page Count
28
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.3.13.2
JEL Code
L94, L97, L10, D21
Publisher
University of Warsaw