Tytuł
Wpływ prawa konkurencji na akt o rynkach cyfrowych – o wzajemnych relacjach między regulacjami i perspektywach na przyszłość
ORCID
Iga Małobęcka-Szwast – 0000-0002-4719-4899
Keywords
Digital Markets Act, Competition Law, Digital Markets, Gatekeepers
Słowa kluczowe
akt o rynkach cyfrowych, prawo konkurencji, rynki cyfrowe, strażnicy dostępu
Abstract
Competition law, or rather the experience of its application in digital markets by the European Commission, national competition authorities (NCAs) and courts (in particular the Court of Justice of the European Union), has had a key influence on shaping the content of the Digital Markets Act (DMA). The article shows the complex relationship between competition law and the DMA, and discusses examples of decisions of the Commission and national competition authorities that have had an impact on the shaping of the catalogue of obligations imposed on gatekeepers under the DMA. The role of national competition authorities in ensuring the effectiveness of this Regulation is also presented. Although the Commission is the authority solely responsible for enforcing the DMA, the achievement of the objectives of the DMA (i.e. ensuring fairness and contestability of digital markets) would be difficult without the contribution of NCAs.
Abstrakt
Prawo konkurencji, a raczej doświadczenia w jego stosowaniu na rynkach cyfrowych przez Komisję Europejską, krajowe organy ochrony konkurencji oraz sądy (w szczególności Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) wywarły kluczowy wpływ na treść aktu o rynkach cyfrowych (DMA). Artykuł ukazuje złożone relacje między prawem konkurencji a DMA i omawia przykładowe decyzje Komisji i krajowych organów ochrony konkurencji, które wpłynęły na ukształtowanie katalogu obowiązków nałożonych na strażników dostępu na gruncie DMA. Przedstawiono w nim również rolę krajowych organów ochrony konkurencji w zapewnieniu skuteczności tej regulacji – choć to Komisja jest organem wyłącznie odpowiedzialnym za egzekwowanie DMA, bez wkładu krajowych organów ochrony konkurencji realizacja celów DMA (tj. zapewnienie uczciwości i kontestowalności rynków cyfrowych) byłaby utrudniona.
Recommended Citation
Małobęcka-Szwast, I. (2024). The impact of competition law on the Digital Markets Act – on the interrelationship between regulations and future prospects. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 13(4), 7-31. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.13.1
First Page
7
Last Page
31
Page Count
25
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.13.1
JEL Code
K19, K21, K23, K42, L41, L43
Publisher
University of Warsaw