Tytuł
Czy konsumenci potrzebują pewności prawa?
ORCID
Helena Kordasiewicz – 0000-0003-0677-1204
Keywords
legal certainty, contract theory, consumer interest
Słowa kluczowe
pewność prawa, pewność obrotu, teoria umów, interes konsumentów
Abstract
Certainty in law is a commonly used expression, but attempts to find its definition may turn out fruitless. It appears in scientific articles, goals of legislation and case law, but those use instances are not always coherent. This study aims to describe certainty in law, based on how it is interpreted in European case law, studies on legal certainty, and contract theory. At first, examples from judgments of the highest courts, in which predictability of economic relations and legal certainty occur, will be presented along with the potential dangers of improperly differentiating between the two. In the second part, a review of how certainty is described in different legal systems and contexts is provided, followed by arguments on the independent existence of concepts of legal certainty and certainty of economic relations. In the end, certainty will be described as a decisionmaking factor. A decision-making factor that may have varying degrees of significance for different entities – one for consumers and another for professional entities. The differences between professional entities and consumers will be highlighted throughout the paper to assess what role legal certainty and certainty within private legal relations play for consumers.
Abstrakt
„Pewność obrotu prawnego” jest pojęciem, którym niemal każdy się posługuje, jednak trudno odnaleźć choćby zarys jego definicji. Pojawia się w wielu opracowaniach, a także motywach legislacyjnych, lecz przypadki jego użycia nie są zupełnie spójnie. Niniejszy artykuł ma na celu opisanie pewności obrotu, odwołując się do interpretacji w orzecznictwie, dorobku naukowego dotyczącego pewności prawa oraz teorii umów. W opracowaniu wskazane zostaną przykłady z orzecznictwa sądów najwyższych instancji oraz opracowań naukowych, w których pewność obrotu i prawa stosowane są zamiennie, choć wiążą się z tym określone rodzaje ryzyka. W artykule przedstawiono argumentację tezy o odrębności pewności prawa i pewności obrotu, między innymi poprzez opis sytuacji, w których występują one oddzielnie. Na koniec określono pewność w ujęciu subiektywnym, tzn. jako czynnik decyzyjny. Czynnik decyzyjny, który może mieć różny stopień istotności dla różnych podmiotów – inny będzie dla konsumentów, a inny dla podmiotów profesjonalnych. Wątek różnic w podejściu podkreślany będzie przez całe opracowanie, by rzetelnie ocenić, jakie znaczenie mają pewność obrotu i prawa z punktu widzenia interesu konsumentów.
Acknowledgments
Finansowanie
Badanie jest wynikiem kwerendy w Max Planck Institut für ausländisches und internationales Privatrecht w Hamburgu przeprowadzonej w marcu 2024 roku przy finansowym wsparciu Uniwersytetu Warszawskiego.
Deklaracja konfliktu interesów
Autorka zadeklarowała brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.
Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI
Autorka w trakcie przygotowywania tego artykułu korzystała z pomocy narzędzia AI jedynie w celu korekty stylistycznej.
Recommended Citation
Kordasiewicz, H. (2025). Do consumers need legal certainty?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 14(1), 118-130. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.1.14.7
First Page
118
Last Page
130
Page Count
13
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.1.14.7
JEL Code
K15
Publisher
University of Warsaw