Tytuł
Informowanie o najniższej cenie w okresie 30 dni przed obniżką w praktyce polskiego sektora bankowego
ORCID
Monika Brzeska-Kozerska – 0009-0008-4621-5302
Keywords
information obligations; the banking sector; lowest price within 30 days prior to the reduction; the Omnibus Directive; consumer credit; mortgage credit; payment accounts; banking law
Słowa kluczowe
obowiązki informacyjne; sektor bankowy; najniższa cena przed obniżką; dyrektywa Omnibus; kredyt konsumencki; kredyt hipoteczny; rachunek płatniczy; prawo bankowe
Abstract
The article analyzes the implementation of the information obligation regarding the lowest price in the last 30 days before a reduction, arising from Article 4(2) of the Act on Informing about the Prices of Goods and Services (Act on Prices), in the context of the banking sector. The implementation of the so-called Omnibus Directive into the Polish legal system, aimed at preventing consumer deception, has raised doubts about its application to financial institutions. The purpose of the analysis was to determine whether, and to what extent, banks are obliged to fulfill this information obligation in relation to the products and services they offer. The article employs the dogmatic-legal research method, including linguistic, systemic, and teleological interpretation of the provisions, supplemented by an extended analysis of the practice of the banking sector in Poland between 2023 and 2025. A detailed review was conducted of promotional terms and conditions for consumer credits, mortgage credits, and payment accounts. The results of the analysis showed that the information obligations arising from sector-specific laws (the Banking Law, the Consumer Credit Act, the Mortgage Credit Act, the Payment Services Act) constitute lex specialis in relation to the general Act on Prices. Consequently, banks are not required to apply Article 4(2) of the Act on Prices with respect to banking activities. Nevertheless, in cases of promotions concerning goods or services outside the scope of banking activities, this obligation may apply.
Abstrakt
Artykuł podejmuje analizę realizacji obowiązku informacyjnego dotyczącego najniższej ceny z 30 dni przed obniżką, wynikającego z art. 4 ust. 2 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, w kontekście sektora bankowego. Implementacja tzw. dyrektywy Omnibus do polskiego porządku prawnego, mającej na celu przeciwdziałać wprowadzaniu konsumentów w błąd, wywołała wątpliwości dotyczące jej stosowania wobec instytucji finansowych. Celem badań było ustalenie, czy i w jakim zakresie banki są zobowiązane do realizacji tego obowiązku informacyjnego w odniesieniu do oferowanych przez nie usług. W artykule zastosowano metodę dogmatyczno- -prawną, obejmującą wykładnię językową, systemową i celowościową przepisów, uzupełnioną poszerzoną analizą praktyki sektora bankowego w Polsce w latach 2023–2025. Przeprowadzono szczegółową weryfikację regulaminów promocji kredytów konsumenckich, hipotecznych oraz rachunków płatniczych. Wyniki analizy wykazały, że obowiązki informacyjne wynikające z ustaw sektorowych (prawo bankowe, ustawa o kredycie konsumenckim, ustawa o kredycie hipotecznym, ustawa o usługach płatniczych) mają charakter lex specialis względem ustawy o cenach. W konsekwencji, banki nie są zobowiązane do stosowania art. 4 ust. 2 tej ustawy w odniesieniu do czynności bankowych. Niemniej jednak, w przypadkach promocji dotyczących towarów lub usług spoza zakresu czynności bankowych, obowiązek ten może mieć zastosowanie.
Acknowledgments
Finansowanie
Badanie nie otrzymało dofinansowania.
Deklaracja konfliktu interesów
Autor zadeklarował brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.
Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI
Autor w trakcie przygotowywania tego artykułu korzystał z pomocy narzędzia AI jedynie w celu sprawdzenia gramatyki.
Recommended Citation
Brzeska-Kozerska, M. (2025). Informing Consumers of the Lowest Price in the Last 30 Days Prior to the Reduction in the Practice of the Polish Banking Sector. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 14(3), 138-157. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.3.14.10
First Page
138
Last Page
157
Page Count
20
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.3.14.10
JEL Code
K22, K23, K12, K29
Publisher
Uniwersytet Warszawski
