•  
  •  
 

Tytuł

Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego na podstawie art. 393 k.p.a. Uwagi na temat miejsca w nowej strukturze doręczeń

ORCID

Agnieszka Skóra – 0000-0003-2169-5326

Keywords

delivery service, printout of a document from an ICT system, conversion of a document, signature for an administrative decision, electronic signature, electronic seal

Słowa kluczowe

doręczenie; wydruk pisma z systemu teleinformatycznego; konwersja dokumentu; podpis pod decyzją administracyjną; podpis elektroniczny; pieczęć elektroniczna

Abstract

Article 393 of the Polish Administrative Proceedings Act (k.p.a.) has played an important role in the digitization of Polish public administration bodies, as a solution to facilitate the functioning of these institutions in the face of technological change. It also ensured that documents could be delivered to people who are digitally excluded, or otherwise not ready to use electronic means of communication. However, in the context of the change in the wording (from 1 January 2025) of Articles 39 and 391 k.p.a., with which Article 393 k.p.a. was immanently linked, its functioning is questionable. In this study, the author characterizes the construction of Article 393 k.p.a. A question is also formulated about the purpose of its continued existence on the grounds of general administrative proceedings, and its place in the new ‘architecture of delivery service’, in light of the existence of the obligation to serve letters using a public hybrid delivery service (PUH). Hence, it is also important to define the relationship between the delivery service of a printout of documents from an ICT system (Art. 393 k.p.a.), and the public hybrid delivery service from 1 January 2025.

Abstrakt

Artykuł 393 k.p.a. odegrał ważną rolę w cyfryzacji organów administracji publicznej jako rozwiązanie ułatwiające funkcjonowanie tych organów w obliczu zmian technologicznych. Zapewniał także możliwość doręczeń osobom wykluczonym cyfrowo lub z innych przyczyn niegotowym na korzystanie z elektronicznych środków komunikacji. Jednakże w kontekście zmiany brzmienia art. 39 i 391 k.p.a., z którymi art. 393 k.p.a. był immanentnie powiązany, jego funkcjonowanie budzi wątpliwości. W opracowaniu Autorka dokonuje charakterystyki konstrukcji z art. 393 k.p.a. Formułuje także pytanie o cel dalszego jej istnienia na gruncie ogólnego postępowania administracyjnego i miejsce w nowej „architekturze doręczeń” z uwagi na istnienie obowiązku doręczania pism z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej. Stąd ważne znaczenie ma także określenie stosunku między doręczeniem wydruku pisma z systemu teleinformatycznego (art. 393 k.p.a.) a PUH od 1 stycznia 2025 roku.

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autorka zadeklarowała brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autorka w trakcie przygotowywania tego artykułu nie korzystała z pomocy narzędzia AI.

First Page

45

Last Page

55

Page Count

11

Received Date

21.03.2025

DOI

K23

JEL Code

K230, K240, O380

Publisher

Uniwersytet Warszawski

Share

COinS