•  
  •  
 

Tytuł

Zarządzanie ryzykiem w celu autoryzacji pojazdów kolejowych w prawie Unii Europejskiej

ORCID

Jan Siudecki – 0000-0001-7991-5075

Keywords

rolling stock; risk management; authorisation; placing in service; placing on the market

Słowa kluczowe

tabor kolejowy; zarządzanie ryzykiem; zezwolenie; dopuszczenie do eksploatacji; wprowadzenie do obrotu

Abstract

Safe integration of rolling stock with railway system requires comprehensive hazard identification and application of safety measures. There are different cases when European Union regulations demand carrying out risk assessment before a vehicle may be authorised to be placed on the market for both Rolling stock and Command and control signalling onboard subsystems. Specificities of each case are outlined and conclusions as to their scope and interactions between them are discussed. Practical examples of hazards that should be managed in each case are provided. Subsequently it is described, how conclusions from risk assessment impact results of conformity assessment, the authorisation process and how are they translated into rules concerning operation.

Abstrakt

Bezpieczna integracja taboru kolejowego z systemem kolejowym wymaga kompleksowej identyfikacji zagrożeń i zastosowania środków bezpieczeństwa. Istnieją różne przypadki, w których przepisy Unii Europejskiej wymagają przeprowadzenia oceny ryzyka przed wprowadzeniem pojazdu do obrotu zarówno w odniesieniu do podsystemu Tabor, jak i podsystemu Sterowane – urządzenia pokładowe. W artykule przedstawiono specyfikę każdego przypadku i omówiono wnioski dotyczące ich zakresu i interakcji między nimi, jak również podano praktyczne przykłady zagrożeń, którymi należy zarządzać w każdym przypadku. Następnie opisano w jaki sposób wnioski z oceny ryzyka wpływają na wyniki oceny zgodności, proces udzielania zezwoleń i jak przekładają się na warunki dotyczące eksploatacji.

Acknowledgments

Funding

This research received no funds.

Declaration of Conflicting Interests

The author declared no potential conflicts of interest with respect to the research, authorship, and publication of this article.

Declaration about the scope of AI utilization

The author didn’t use the AI tools in the preparation of this article.

First Page

67

Last Page

85

Page Count

19

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.14.5

JEL Code

K23

Publisher

Uniwersytet Warszawski

Share

COinS