•  
  •  
 

Tytuł

Czy unijne przepisy zapewniają równą ochronę praw pasażerów kolei i lotnictwa? Analiza porównawcza rozporządzeń (WE) 261/2004 i (UE) 2021/782 w zakresie prawa do opieki i pomocy

ORCID

Zuzanna Kornacka – 0000-0002-9013-8825

Keywords

right to assistance; right to care; Regulation 261/2004; air passenger rights; Regulation 2021/782; rail passenger rights

Słowa kluczowe

prawo do pomocy; prawo do opieki; rozporządzenie nr 261/2004; prawa pasażerów linii lotniczych; rozporządzenie nr 2021/782; prawa pasażerów kolei

Abstract

The purpose of this article is to examine and compare the level of protection afforded to, respectively, airline and railroad passengers in terms of their right to care and assistance on the basis of Regulations (EC) 261/2004 and (EU) 2021/782. The scope of these two legal acts is analyzed, in order to verify whether the protection they provide is comprehensive. The competencies comprising the right to assistance in these EU Regulations are discussed to identify whether they provide similar support for passengers experiencing difficulties in traveling via both modes of transportation. The analysis draws on doctrinal views and the case law of the Court of Justice of the European Union. These considerations lead to the conclusion that the standard of protection for airline passengers is higher than to railway passengers due to the broader scope of Regulation (EC) 261/2004.

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie i porównanie poziomu ochrony, którą objęci są pasażerowie linii lotniczych oraz kolei w zakresie prawa do opieki i pomocy. Przeanalizowany został zakres obowiązywania obu rozporządzeń w celu zweryfikowania czy zapewniana przez nie ochrona jest powszechna. Następnie omówiono uprawnienia składające się na prawo do pomocy w rozporządzeniach, aby zidentyfikować czy zapewniają one podobne wsparcie pasażerom doświadczającym utrudnień w podróży oboma środkami transportu. W analizie posłużono się poglądami doktryny oraz orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Rozważania te prowadzą do wniosku, że standard ochrony pasażerów linii lotniczych jest wyższy ze względu na szerszy zakres obowiązywania rozporządzenia (WE) 261/2004.

Acknowledgments

Finansowanie

Badanie nie otrzymało dofinansowania.

Deklaracja konfliktu interesów

Autorka zadeklarowała brak potencjalnych konfliktów interesów w odniesieniu do badań, autorstwa i publikacji tego artykułu.

Deklaracja dotycząca zakresu wykorzystania AI

Autorka w trakcie przygotowywania tego artykułu korzystała z pomocy narzędzia AI jedynie w celu sprawdzenia gramatyki.

First Page

86

Last Page

97

Page Count

12

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.14.6

JEL Code

K23, L92, L93

Publisher

Uniwersytet Warszawski

Share

COinS