•  
  •  
 

Tytuł

Problemy unifikacji prawa międzynarodowego transportu lotniczego

Keywords

economic regulation, air transport, air law, ICAO, Chicago Convention, air sovereignty, air policy, GATS

Słowa kluczowe

ekonomiczna regulacja rynku, transport lotniczy, prawo lotnicze, ICAO, konwencja chicagowska, zwierzchnictwo powietrzne, polityka lotnicza, GATS

Abstract

The article indicates that the historic advancement of international relations in aviation has led to the development of a complex structure of international economic regulations. This regime, which encompasses multilateral as well as thousands of bilateral agreements, does not guarantee global uniformity in the laws on commercial air transport. The hereto harmonization of international air law has generally embraced problems of air safety, but has so far been very limited when it comes to economic issues and competition. Numerous factors drive air policies in different States. Therefore, just as in other spheres of international relations, the major difficulty with the development of global economic regulation in aviation lies in the establishment of a common denominator for developed as well as less-developed countries.

Abstrakt

Artykuł wskazuje, że historyczny rozwój stosunków międzynarodowych w lotnictwie doprowadził do wykształcenia złożonej struktury międzynarodowej regulacji ekonomicznej. Reżim ten składa się z umów wielostronnych oraz tysięcy umów bilateralnych i nie gwarantuje globalnej jednolitości prawa rządzącego rynkiem transportu lotniczego. Dotychczas światowe ujednolicenie międzynarodowego prawa lotniczego objęło głównie sferę bezpieczeństwa żeglugi powietrznej, a jedynie w bardzo niewielkim stopniu dotyczyło działalności gospodarczej i konkurencji. Istnieje wiele czynników kształtujących politykę lotniczą poszczególnych państw. Dlatego, podobnie jak w innych sferach międzynarodowych stosunków gospodarczych, podstawową trudnością w stworzeniu systemu globalnej regulacji ekonomicznej w lotnictwie jest znalezienie wspólnego mianownika między państwami bardziej i mniej rozwiniętymi.

First Page

8

Last Page

14

Page Count

6

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.2.5.1

JEL Code

K33, L93

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS