Tytuł
Problemy unifikacji prawa międzynarodowego transportu lotniczego
Keywords
economic regulation, air transport, air law, ICAO, Chicago Convention, air sovereignty, air policy, GATS
Słowa kluczowe
ekonomiczna regulacja rynku, transport lotniczy, prawo lotnicze, ICAO, konwencja chicagowska, zwierzchnictwo powietrzne, polityka lotnicza, GATS
Abstract
The article indicates that the historic advancement of international relations in aviation has led to the development of a complex structure of international economic regulations. This regime, which encompasses multilateral as well as thousands of bilateral agreements, does not guarantee global uniformity in the laws on commercial air transport. The hereto harmonization of international air law has generally embraced problems of air safety, but has so far been very limited when it comes to economic issues and competition. Numerous factors drive air policies in different States. Therefore, just as in other spheres of international relations, the major difficulty with the development of global economic regulation in aviation lies in the establishment of a common denominator for developed as well as less-developed countries.
Abstrakt
Artykuł wskazuje, że historyczny rozwój stosunków międzynarodowych w lotnictwie doprowadził do wykształcenia złożonej struktury międzynarodowej regulacji ekonomicznej. Reżim ten składa się z umów wielostronnych oraz tysięcy umów bilateralnych i nie gwarantuje globalnej jednolitości prawa rządzącego rynkiem transportu lotniczego. Dotychczas światowe ujednolicenie międzynarodowego prawa lotniczego objęło głównie sferę bezpieczeństwa żeglugi powietrznej, a jedynie w bardzo niewielkim stopniu dotyczyło działalności gospodarczej i konkurencji. Istnieje wiele czynników kształtujących politykę lotniczą poszczególnych państw. Dlatego, podobnie jak w innych sferach międzynarodowych stosunków gospodarczych, podstawową trudnością w stworzeniu systemu globalnej regulacji ekonomicznej w lotnictwie jest znalezienie wspólnego mianownika między państwami bardziej i mniej rozwiniętymi.
Recommended Citation
Żylicz, M. (2016). International Air Transport Law: Unification Problems. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 5(2), 8-14. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.2.5.1
First Page
8
Last Page
14
Page Count
6
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.2.5.1
JEL Code
K33, L93
Publisher
University of Warsaw