Tytuł
Wybór prawa jako klauzula abuzywna w umowach konsumenckich zawieranych przez Internet
Keywords
consumer contracts, choice of law, abusive clause, online sale, contracts concluded by the Internet, directed activity, international private law, Regulation Rome I
Słowa kluczowe
umowy konsumenckie, wybór prawa, klauzule abuzywne, sprzedaż online, umowy zawierane przez Internet, działalność kierowana, prawo prywatne międzynarodowe, rozporządzenie Rzym I
Abstract
An increased risk exists now related to the correct determination of the applicable law in consumer contracts (with an international aspect) concluded online. In case of a dispute regarding contracts between a consumer and a foreign entrepreneur, the consumer may face procedural difficulties. It is also possible that the law which has been applied, on the basis of the ‘choice of law’ clause, does not provide the type of protection which the consumer may have in his own place of residence. The Polish Supreme Court Such analysed this issue in a judgment dated 17 September 2014 (I CSK 555/13). The Court ruled therein that a clause in standard consumer contracts predetermining the application of law foreign to the consumer, but ‘domestic’ to the entrepreneur, should be considered an unfair contractual provision in light of Article 385(1) § 1 of the Polish Civil Code. The above mentioned ruling leads to the question if, in practice, the ‘choice of law’ clause is thus excluded in consumer transactions (B2C).
Abstrakt
W umowach konsumenckich zawieranych przez Internet (z elementem międzynarodowym) zwiększa się ryzyko trudności z ustaleniem prawa właściwego, a w razie sporu na tle umowy z przedsiębiorcą zagranicznym, konsument może napotkać także trudności natury proceduralnej. Ponadto, może okazać się, że zastosowane prawo nie zapewnia konsumentowi takiej ochrony, jaką miałby w miejscu swojego zwykłego pobytu. Problematyka ta była przedmiotem rozważań Sądu Najwyższego, który w wyroku z dnia 17 września 2014 r., (Sygn. akt I CSK 555/13), orzekł, że zamieszczenie we wzorcu umowy konsumenckiej postanowienia przewidującego zastosowanie prawa obcego dla konsumenta, a właściwego dla twórcy wzorca, stanowi klauzulę niedozwoloną w rozumieniu art. 3851 § 1 k.c. Wyrok ten skłania do pytania, czy w relacjach B2C (business to consumer) w praktyce dochodzi do wyłączenia możliwości wyboru prawa.
Recommended Citation
Jagielska, M., & Kunkiel-Kryńska, A. (2016). ‘Choice of law’ as an unfair provision in consumer contracts concluded online. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 5(3), 29-38. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.3.5.3
First Page
29
Last Page
38
Page Count
9
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.3.5.3
JEL Code
K12
Publisher
University of Warsaw