Tytuł
Aplikacja UBER lub jak ująć sharing economy w istniejące ramy prawne?
Keywords
UBER, sharing economy, modernization of competition law, new technologies, digital single market, mobile applications, price fixing
Słowa kluczowe
aplikacje mobilne, jednolity rynek cyfrowy, modernizacja prawa konkurencji, nowe technologie, sharing economy, UBER, zmowa cenowa
Abstract
The Authors analyze in this article, on the example of the UBER application, problems arising from the dissemination of new business models commonly referred to as belonging to the sharing economy. While the development of the sharing economy is enthusiastically welcomed by the European Commission, it is difficult not to notice that the Member States of the EU, as well as some entrepreneurs, do not share this optimistic approach. In this article, the Authors consider to what extent their objections are justified. Furthermore, the compatibility of the functioning of the application with competition law requirements is also checked.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano analizę problemów, jakie ujawniają się w związku z rozpowszechnianiem się modeli biznesowych typowych dla gospodarki współdzielenia, wykonaną na przykładzie aplikacji UBER. Choć rozwój sharing economy entuzjastycznie witany jest przez Komisję Europejską, to trudno nie dostrzec, iż państwa członkowskie UE, a także część przedsiębiorców, nie podzielają jej optymistycznego podejścia. W artykule rozważamy zatem, na ile ich zastrzeżenia mają uzasadniony charakter. Dodatkowo analizujemy dostrzeżony przez nas problem zgodności funkcjonowania aplikacji z publicznym prawem konkurencji.
Recommended Citation
Toroń, M., & Wiese, K. (2017). The UBER application or how to fit the sharing economy into the existing legal framework?. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 6(5), 8-27. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.6.1
First Page
8
Last Page
27
Page Count
19
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.6.1
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw