•  
  •  
 

Tytuł

Podwójne standardy jakości produktów markowych w UE – w poszukiwaniu rozwiązań

Keywords

double quality standards, branded products, European Union, single market, unfair commercial practices, independent comparative product testing

Słowa kluczowe

podwójne standardy jakości, produkty markowe, Unia Europejska, nieuczciwe praktyki handlowe, niezależne porównawcze testy produktów, jednolity rynek

Abstract

The issue of ‘dual quality food’ was publicized in 2015 by the Czech Republic and subsequently taken up by the Visegrad Group and the EU forum. It exemplifies the wider problem of the undesirable phenomena present on the EU market of dual standards of branded products. The European Commission has published a set of guidelines on the application of current EU food law and consumer protection law against unfair market practices (Notice of 26 September 2017) to help national authorities determine whether a company violates EU law by selling dual quality products in different Member States. The aim of this article is to look at the current proposals to solve this problem in terms of their effectiveness, and to inquire into the existence of other possible solutions that ensure greater efficiency.

Abstrakt

Problem „podwójnej jakości żywności” został nagłośniony w roku 2015 przez Republikę Czeską, a następnie podjęty w Grupie Wyszehradzkiej i na forum unijnym. Stanowi on egzemplifikację szerszego problemu występowania na rynku unijnym niepożądanego zjawiska podwójnych standardów produktów markowych. Komisja Europejska opublikowała zbiór wytycznych w sprawie stosowania aktualnie obowiązującego unijnego prawa żywnościowego i prawa chroniącego konsumentów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi (Wytyczne z 26 września 2017 r.), które mają pomóc organom krajowym w ustalaniu czy dane przedsiębiorstwo łamie prawo UE, sprzedając produkty o podwójnej jakości w różnych krajach członkowskich. Celem niniejszego artykułu jest próba spojrzenia na powyższe propozycje rozwiązania problemu pod kątem ich skuteczności oraz wskazanie jeszcze innego kierunku poszukiwania rozwiązań, gwarantujących większą skuteczność.

First Page

8

Last Page

18

Page Count

10

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.2.7.1

JEL Code

K2

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS