Tytuł
Przeciwdziałanie nadużywaniu znaczącej pozycji rynkowej w sprzedaży produktów rolnych i spożywczych w Czechach – zagadnienia wybrane
Keywords
contractual advantage, agricultural and food products, unfair use of contractual advantage, unfair practices, competition, buyers, buying power, retail chains
Słowa kluczowe
przewaga kontraktowa, produkty rolne i spożywcze, nieuczciwe praktyki, konkurencja, sieci handlowe, nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej
Abstract
The article presents an outline of regulations concerning the abuse of significant market power in the sale of agricultural and food products in the Czech Republic. The article presents selected, most significant – in the author’s opinion – changes introduced as a result of the amendment of the Significant Market Power Act in the sale of agricultural and food products and its abuse. The publication focuses mainly on material and legal rules, in particular: the subjective and objective scope of the Act, the definition of ‘significant market power’, the list of practices that constitute an abuse of significant market power, and the assessment of when signifi cant market power is abused. The article provides also comments to the decision of the Czech Office for Protection of Economic Competition in the Kaufl and case and the court judgment issued in this case, which undoubtedly affected the current shape of the Act.
Abstrakt
W artykule zaprezentowano zarys regulacji dotyczącej zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych w ramach łańcucha dostaw produktów rolno-spożywczych obowiązującej w Czechach. Artykuł prezentuje wybrane, najbardziej doniosłe – w ocenie autorki – zmiany, jakie wprowadzono w wyniku nowelizacji czeskiej ustawy o znaczącej pozycji rynkowej w sprzedaży produktów rolno-spożywczych i jej nadużywaniu. Publikacja koncentruje się zasadniczo na regułach materialno-prawnych, a zwłaszcza: zakresie podmiotowym i przedmiotowym zastosowania ustawy, definicji znaczącej pozycji rynkowej, katalogu praktyk nadużywających znaczącą pozycję rynkową, jak również ocenie, kiedy nabywca dysponujący znaczącą pozycją rynkową jej nadużywa. Opracowanie zawiera także omówienie decyzji czeskiego organu ochrony konkurencji w sprawie Kaufl and oraz rozstrzygnięcie czeskiego sądu ochrony konkurencji w tej sprawie, które niewątpliwie wpłynęło na kształt nowelizacji ustawy.
Recommended Citation
Salitra, M. (2018). Prevention of the abuse of significant market power in the sale of agricultural and food products in the Czech Republic – selected issues. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(2), 19-30. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.2.7.2
First Page
19
Last Page
30
Page Count
11
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.2.7.2
JEL Code
K29, K40, K41
Publisher
University of Warsaw