Tytuł
Idea odpowiedzialnego kredytowania na rynku niebankowych kredytów konsumenckich w Polsce
Keywords
consumer credit, consumer borrower, non-bank loan institution, lender, consumer protection, responsible lending, responsible lending by consumers, Consumer Credit Act, Directive 2008/48/EC, creditworthiness, information obligation, financial education
Słowa kluczowe
kredyt konsumencki, konsument kredytobiorca, niebankowa instytucja pożyczkowa, kredytodawca, ochrona konsumenta, odpowiedzialne udzielanie kredytów, ustawa o kredycie konsumenckim, dyrektywa 2008/48/WE, zdolność kredytowa, obowiązek informacyjny, edukacja finansowa
Abstract
The problem of responsible lending by creditors and consumers is increasingly farreaching in the post-crisis reality because of the large scale of the phenomenon of consumer overindebtedness and its negative effects both individually and globally, as it generates excessive credit and even systemic risk. Responsible lending stops, therefore, being a mere postulate, and becomes the subject of regulation, and broadly understood jurisprudence, as well as very important social problems. The idea of responsible lending is implemented by a proper examination of the creditworthiness of the consumer by the lenders, both before granting the loan and during the loan. Consumers must also be informed of the terms of the loan agreement, in particular about the costs borne by the consumer, as well as of the legal and economic consequences of not doing so. The aim of this study is to present the idea of responsible lending on the part of lenders, such as non-bank lending institutions, as well as ways of its implementation and enforcement. The paper covers also its practical application by both lenders as well as competent institutions, the goal of which is to protect consumers not only against excessive indebtedness, but also against the occurrence of individual and systemic risk and against miss-selling on the non-bank consumer credit market. All this ultimately leads to a signifi cant deterioration of the fi nancial situation not only of consumers but also of lenders and, as a result, negatively affects the proper and stable functioning of this part of the fi nancial services market (non-consumer consumer credit market and thus consumer credit market in general).
Abstrakt
W rzeczywistości pokryzysowej, wobec dużej skali zjawiska nadmiernego zadłużania się konsumentów i jego negatywnych skutków zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i globalnym, problem odpowiedzialnego kredytowania przez kredytodawców i odpowiedzialnego pożyczania przez konsumentów staje się coraz donioślejszy. Jest to istotne, z uwagi na generowanie ryzyka kredytowego, systemowego, a także negatywne skutki społeczne. Idea ta przestaje mieć formę jedynie postulatu, lecz staje się przedmiotem regulacji i szeroko rozumianego orzecznictwa. Jest ona realizowana przez prawidłowe badanie zdolności kredytowej konsumenta przez kredytodawców, tak przed udzieleniem kredytu, jak i w trakcie trwania kredytowania oraz informowanie go o warunkach umowy kredytowej, w tym w szczególności o ponoszonych przez niego kosztach, jak i konsekwencjach prawnych oraz ekonomicznych niewykonywania tej umowy przez konsumenta. Celem opracowania jest zaprezentowanie idei odpowiedzialnego kredytowania jedynie po stronie kredytodawców, jakimi są niebankowe instytucje pożyczkowe, bez analizowania odpowiedzialnego pożyczania przez kredytobiorców konsumentów, sposobów jej realizacji oraz egzekwowania i stosowania w praktyce.
Recommended Citation
Rutkowska-Tomaszewska, E., & Paleczna, M. (2018). The idea of responsible lending on the non-bank consumer credit market in Poland. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(6), 38-52. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.6.7.3
First Page
38
Last Page
52
Page Count
14
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.6.7.3
JEL Code
D18, G23, G28, G29
Publisher
University of Warsaw