Keywords
rzecznik, konsument, system, reforma, samorząd, powiat, starosta, ADR, UOKiK, New Deal
Abstract
Zbliżająca się 20. rocznica wprowadzenia instytucji powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów to okazja do podsumowania podstaw prawnych i faktycznych funkcjonowania rzeczników oraz do postawienia pytania o jej przyszłość. Poza nielicznymi przypadkami szeroko zakreślone kompetencje rzeczników w praktyce często nie są wykorzystywane. Główną przyczyną jest brak samodzielności rzeczników w strukturze samorządu i niedostateczne finansowanie ich działalności. Poszczególne elementy systemu ochrony konsumentów indywidualnych, jakimi są m.in. rzecznicy konsumentów, organizacje pozarządowe i podmioty ADR, nie współpracują ze sobą, nie wymieniają się informacjami i doświadczeniami, dublują swe zadania, co prowadzi do marnowania potencjału i generuje nadmierne koszty. Wyzwania nowoczesnej gospodarki i zmiany, jakie zaszły w Polsce w ciągu ostatnich dwóch dekad, wymagają reformy systemu. Potrzeba nowych rozwiązań legislacyjnych, które uniezależnią i wzmocnią pozycję rzecznika w samorządzie, a także działań organizacyjnych, które pozwolą lepiej rozdzielić zadania, by odpowiedzieć na potrzeby konsumentów i zapewnić im wysoki poziom ochrony.
Recommended Citation
Czapliński, M., & Kapnik, A. (2018). Co dalej z rzecznikami konsumentów? Rozważania w przededniu 20-lecia instytucji. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 7(6), 104-118. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.6.7.8
First Page
104
Last Page
118
Page Count
14
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.6.7.8
Publisher
University of Warsaw