•  
  •  
 

Tytuł

Fundusz kompensacyjny na rynku telekomunikacyjnym i pocztowym

Keywords

The President of UKE, Net Cost, Universal Service, Postal Market Regulator, Telecommunication Market Regulator, Infrastructural Markets, Postal Market, Postal Law, Telecommunication Market, Telecommunication Law

Słowa kluczowe

Prezes UKE, koszt netto, usługi powszechne, regulator rynku pocztowego, regulator rynku telekomunikacyjnego, regulacja infrastrukturalna, rynek pocztowy, prawo pocztowe, rynek telekomunikacyjny, prawo telekomunikacyjne

Abstract

The Universal Service (US) on the telecommunication and postal market is an obligation of EU Member States. The Universal Service Obligation (USO) can often cause fi nancial losses for the Universal Service Provider (USP). Thus, the USP is authorized to obtain fi nancing from the Compensation Fund (CF) only when the USO causes the USP fi nancial losses – such a situation is called the net cost. The main reason for this research is the fact that in recent years the USP on the telecommunication and on the postal market does not report the net cost. The aim of this paper is to provide a legal analysis of the CF regulated in the Polish Postal Law and in the Polish Telecommunications Law. This analysis was preceded by the presentation of the scope of the US on both markets. In the conclusions, the Author points out the lack of consistency of the Polish legislator in its regulation of the CF on both reference markets.

Abstrakt

Przedmiotem niniejszego artykułu jest analiza prawna instrumentu w postaci funduszu kompensacyjnego uregulowanego w krajowym prawie pocztowym i telekomunikacyjnym. Analiza ta poprzedzona została przedstawieniem zakresu usługi powszechnej na obu omawianych rynkach ze wskazaniem ich źródeł w prawie UE. Przyczynkiem do badań przeprowadzonych w niniejszym artykule jest fakt, że w ostatnich latach usługa powszechna na krajowym rynku telekomunikacyjnym i pocztowym nie jest finansowana przez fundusze kompensacyjne ergo świadczenie usługi powszechnej jest na obu rynkach dochodowe (rentowne). Autor wskazuje na brak konsekwencji prawodawcy krajowego w uregulowaniu sposobu finasowania usługi powszechnej na obu referencyjnych rynkach.

First Page

31

Last Page

42

Page Count

11

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.3.8.2

JEL Code

K23

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS