•  
  •  
 

Tytuł

Modele dystrybucji treści elektronicznych na przykładzie rynku e-booków

Keywords

agent, retail price, agency model, distribution models, competition law

Słowa kluczowe

agent, cena odsprzedaży, model agencyjny, modele dystrybucji, prawo konkurencji

Abstract

E-books can be distributed via Internet platforms according to two principal models. On one hand, a wholesale model can be applied, where e-books are sold to retailers at a wholesale price for further re-sale, the retail prices of which are freely set by the retailers. On the other hand, an agency model can be used, where the retailer acts as an intermediary in e-book sales and charges a commission from the publisher. Experiences of the US and European competition authorities show that application or change of the distribution model can have negative consequences in the area of competition law. This article presents the question of e-book distribution on the example of Apple and the world’s largest publisher of e-books.

Abstrakt

E-booki mogą być dystrybuowane przez platformy internetowe w dwóch zasadniczych modelach. Z jednej strony, może być stosowany model hurtowy, w ramach którego e-booki są sprzedawane detalistom po cenie hurtowej do odsprzedaży po cenie swobodnie przez nich ustalanej. Z drugiej strony, może być stosowany model agencyjny, w ramach którego detalista działała jako pośrednik w sprzedaży e-booków i pobiera prowizję od wydawcy. Doświadczenia amerykańskich I europejskich organów ochrony konkurencji wykazują, że stosowanie lub zmiana modelu dystrybucyjnego e-booków może wywoływać negatywne konsekwencje w obszarze prawa konkurencji. Artykuł przedstawia problemy dystrybucji e-booków na przykładzie firmy Apple i tzw. wielkiej piątki wydawców e-booków.

First Page

38

Last Page

55

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.2

JEL Code

K21

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS