•  
  •  
 

Keywords

agent, cena odsprzedaży, model agencyjny, modele dystrybucji, prawo konkurencji

Abstract

E-booki mogą być dystrybuowane przez platformy internetowe w dwóch zasadniczych modelach. Z jednej strony, może być stosowany model hurtowy, w ramach którego e-booki są sprzedawane detalistom po cenie hurtowej do odsprzedaży po cenie swobodnie przez nich ustalanej. Z drugiej strony, może być stosowany model agencyjny, w ramach którego detalista działała jako pośrednik w sprzedaży e-booków i pobiera prowizję od wydawcy. Doświadczenia amerykańskich I europejskich organów ochrony konkurencji wykazują, że stosowanie lub zmiana modelu dystrybucyjnego e-booków może wywoływać negatywne konsekwencje w obszarze prawa konkurencji. Artykuł przedstawia problemy dystrybucji e-booków na przykładzie firmy Apple i tzw. wielkiej piątki wydawców e-booków.

First Page

38

Last Page

55

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.2

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS