Keywords
agent, cena odsprzedaży, model agencyjny, modele dystrybucji, prawo konkurencji
Abstract
E-booki mogą być dystrybuowane przez platformy internetowe w dwóch zasadniczych modelach. Z jednej strony, może być stosowany model hurtowy, w ramach którego e-booki są sprzedawane detalistom po cenie hurtowej do odsprzedaży po cenie swobodnie przez nich ustalanej. Z drugiej strony, może być stosowany model agencyjny, w ramach którego detalista działała jako pośrednik w sprzedaży e-booków i pobiera prowizję od wydawcy. Doświadczenia amerykańskich I europejskich organów ochrony konkurencji wykazują, że stosowanie lub zmiana modelu dystrybucyjnego e-booków może wywoływać negatywne konsekwencje w obszarze prawa konkurencji. Artykuł przedstawia problemy dystrybucji e-booków na przykładzie firmy Apple i tzw. wielkiej piątki wydawców e-booków.
Recommended Citation
Łyszczarz, W. (2019). Modele dystrybucji treści elektronicznych na przykładzie rynku e-booków. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 8(4), 38-55. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.2
First Page
38
Last Page
55
Page Count
17
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.2
Publisher
University of Warsaw