Tytuł
Grupy sprzedażowe jako potencjalna przeciwwaga siły nabywczej grup zakupowych
Keywords
joint selling agreements, strategic alliances, purchasing groups, horizontal agreements, joint selling, joint distribution
Słowa kluczowe
alianse strategiczne, grupy zakupowe, porozumienia horyzontalne, porozumienia sprzedażowe
Abstract
Joint selling agreements (alliances) remain one of the least popular topics in antirust literature. As a rule, they are acceptable under current regulations, however their practical application is subject to numerous restrictions and concerns. This article is an attempt to take up on a rather diffi cult legal subject matter which, in the era of progressive consolidation of entrepreneurs, may have considerable practical signifi cance. The article includes, fi rst of all, a quick look at the regulation of purchasing and sales groups from the United States, EU and Polish perspective. Secondly, it presents the areas of the largest antitrust risks and opportunities for potential circumstances in which it is worth undertaking the in-depth analysis of the conclusion of joint selling agreements.
Abstrakt
Porozumienia (alianse) sprzedażowe stanowią jeden z najrzadziej poruszanych tematów w rozważaniach antymonopolowych. Co do zasady są dopuszczalne na gruncie obowiązujących regulacji, niemniej praktyczne ich zastosowanie nastręcza szereg obostrzeń i obaw. Niniejszy artykuł w swoim zamyśle jest próbą podjęcia dość trudnego tematu w obszarze prawnym, który w dobie postępującej konsolidacji przedsiębiorców może mieć niebagatelne znaczenie praktyczne. W artykule, po pierwsze, przedstawiono regulacje grup zakupowych i sprzedażowych w perspektywie amerykańskiej, unijnej i krajowej. Po drugie, omówiono obszary największych ryzyk antymonopolowych i jednoczesnych możliwości potencjalnych okoliczności, w których warto podejmować trud pogłębionej analizy zawierania porozumień sprzedażowych.
Recommended Citation
Iwaniszyn, E. (2019). Joint selling groups as a potential counterweight of purchasing power of joint purchasing groups. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 8(4), 102-116. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.7
First Page
102
Last Page
116
Page Count
14
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.8.7
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw