Tytuł
Status prawny hulajnóg elektrycznych i ich użytkowników – projektowane rozwiązania i wzorce zagraniczne
Keywords
electric scooters, electromobility, road traffic act, personal transport equipment
Słowa kluczowe
hulajnogi elektryczne, elektromobilność, ustawa prawo o ruchu drogowym, urządzenia transportu osobistego
Abstract
The growing popularity of electric scooters and other personal means of transport, as well as their progressive and massive impact, means that the law must regulate the condition of electric scooters, their users, rules of use and safety problems. This issue has not yet been regulated in Polish law. Social and technological requirements as well as the increasing scale of investment in electromobility have contributed to legislative action. In pursuit of the expectations of modern business trading and social behavior, the Ministry of Infrastructure has developed a draft act of 30 July 2019 amending the act on road traffi c as well as the act on electromobility and alternative fuels, whose main objectives are to regulate the use of electric scooters. This publication conducts an analysis and evaluation of solutions proposed in the draft provisions in terms of obtaining answers to such questions as: Has the status of scooter use been determined adequately to the needs of business transactions? Have the scooter rights and obligations been correctly defi ned? What is the status of an electric scooter? Are the proposed solutions in line with trends appearing in the legislation of other countries? What regulatory model should the Polish legislator adopt? Does the draft act contain any loopholes? In this paper, the authors present the reasons that led to the need to undertake legislative work and how might the legislator prevent the recurrence of these problems in the future.
Abstrakt
W niniejszym artykule podjęto się próby analizy i oceny rozwiązań proponowanych w projektowanych ramach prawnych dla hulajnóg elektrycznych pod kątem uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące: statusu użytkowania hulajnogi, sposobu określenia praw i obowiązków użytkowania hulajnogi, statusu hulajnogi elektrycznej, czy proponowane rozwiązania są zgodne z trendami występującymi w ustawodawstwie innych państw, jaki model regulacji powinien przyjąć polski ustawodawca, czy projektowana ustawa jest kompletna. W niniejszej pracy autorzy wyróżniają cztery aspekty, które spowodowały potrzebę uregulowania: społeczny, technologiczny, ekologiczny, ubezpieczeniowy. Po omówieniu tych aspektów, w dalszej kolejności, autorzy poświęcają uwagę przebiegowi procesu legislacyjnego oraz proponowanym rozwiązaniom prawnym, co stanowi kluczowy punkt opracowania. Omówiony zostaje status urządzeń transportu osobistego, ich użytkowników, kwestie wymogów technicznych oraz obowiązków usługodawców z zakresu zapewnienia bezpieczeństwa wypożyczanych lub sprzedawanych przez nich urządzeń. Dalsza część opracowania, poświęcona jest omówieniu i analizie regulacji zagranicznych, dotyczących środków transportu osobistego, ze wskazaniem na występowanie w tym zakresie dwóch tendencji – konserwatywnej oraz liberalnej. Na zakończenie, autorzy starają odpowiedzieć się na pytanie badawcze postawione na wstępie, mając na uwadze, że inicjatywa ustawodawcza w tym zakresie była niezbędna i stanowi właściwą odpowiedź na zapotrzebowanie gospodarcze oraz społeczne. Rosnąca liczba hulajnóg elektrycznych, a także przedsiębiorstw, które zajmują się ich wynajmem sprawia, że koniecznym było wprowadzenie przepisów jednoznacznie określających status hulajnóg i ich użytkowników.
Recommended Citation
Groblewski, M., & Pater, M. (2019). Legal status of electric scooters and their users – proposed solutions and models abroad. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 8(5), 180-192. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.8.14
First Page
180
Last Page
192
Page Count
12
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.8.14
JEL Code
K34
Publisher
University of Warsaw