•  
  •  
 

Tytuł

Raz, dwa, trzy, niezależny będziesz ty… O konieczności szerszego spojrzenia na niezależność polskiego organu antymonopolowego w świetle dyrektywy ECN+

Keywords

competition protection, OCCP, independence, accountability, entrepreneurs’ rights, directive ECN+, directive 2019/1 ECN

Słowa kluczowe

ochrona konkurencji, UOKiK, niezależność, rozliczalność, prawa przedsiębiorców, dyrektywa 2019/1, dyrektywa ECN+, ECN

Abstract

The article is an attempt to analyze the issue of assuring the independence of competition authorities in connection with the adoption of Directive 2019/1. It analyzes: the independence in the context of the authority functions, components and boundaries of the concept itself (accountability and transparency) and how the Directive 2019/1 and attempts to implement it so far in Poland (still at the stage of a draft) carry out the postulates made by academia. The author indicates that shaping the independence of a competition authority cannot be made in isolation from the objectives and functions performed by that authority, and in particular must take into account the context of ensuring the effectiveness of the authority’s operation and protection of procedural rights of undertakings whose activities the authority deals with. Implementation of the Directive 2019/1 in Poland should be preceded by an in-depth discussion on the position of the OCCP in the context of these principles.

Abstrakt

Artykuł jest próbą analizy problematyki zapewnienia niezależności organów ochrony konkurencji w związku z przyjęciem dyrektywy 2019/1. Analizuje: niezależność w kontekście funkcji organu, składowe i granice samego pojęcia (rozliczalność i transparentność) oraz w jaki sposób dyrektywa 2019/1 i dotychczas podejmowane próby jej implementacji w Polsce (jeszcze na etapie projektu) realizują postulaty wysuwane przez naukę. Autorka wskazuje, że kształtowanie niezależności organu ochrony konkurencji nie może być dokonywane w oderwaniu do celów i funkcji realizowanych przez ten organ, a w szczególności musi uwzględniać kontekst zapewnienia skuteczności działania organu i ochrony praw proceduralnych przedsiębiorców, których działania organu dotyczą. Implementacja dyrektywy 2019/1 w Polsce powinna zostać poprzedzona pogłębioną dyskusją na temat umiejscowienia UOKiK w kontekście tych zasad.

First Page

23

Last Page

38

Page Count

15

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.6.8.2

JEL Code

K210, L490

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS