•  
  •  
 

Tytuł

Misselling na rynku niebankowych kredytów konsumenckich w świetle aktualnych problemów rynkowych

ORCID

Magdalena Paleczna – 0000-0001-7646-1055

Keywords

misselling, loan institution, consumer credit market irregularities, consumer credit, consumer credit law, consumer credit, consumer, consumer protection

Słowa kluczowe

misselling, instytucja pożyczkowa, nieprawidłowości na rynku kredytów konsumenckich, kredyt konsumencki, ustawa o kredycie konsumenckim, konsument, ochrona konsumenta

Abstract

Loan institutions and the credit services they offer represent a growing percentage of the credit market in Poland. Observing this market, and the proceedings conducted by the President of the Office of Competition and Consumer Protection against loan institutions, confirms the existence of large-scale irregularities that directly affect consumers, essentially non-professional financial market participants. These irregularities include misselling, which is a practice infringing collective consumer interests and consisting of the offering of financial services (in the case of loan institutions – credit services) which do not correspond to the real needs of consumers or are offered in a manner inadequate to their nature. Misselling in the practices of loan institutions is manifested by: incorrectly informing consumers about the characteristics of the credit service, failure to inform them about the costs associated with the service purchased, as well as the application of differentiated and excessive charges. The article analyses the phenomenon of misselling in the practices of loan institutions. A proposal on how to limit and prevent the phenomenon of misselling on the non-banking consumer credit market is also presented.

Abstrakt

Instytucje pożyczkowe i oferowane przez nie usługi kredytowe stanowią coraz większy procent rynku kredytowego w Polsce. Obserwacja tego rynku oraz postępowań prowadzonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec instytucji pożyczkowych potwierdzają występowanie dużej skali nieprawidłowości, które bezpośrednio dotyczą konsumentów – zasadniczo nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego. Wśród tych nieprawidłowości należy wyróżnić misselling będący praktyką naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i polegający na proponowaniu usług finansowych (w przypadku instytucji pożyczkowych – usług kredytowych), które nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom konsumentów lub są oferowane w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Misselling w praktykach instytucji pożyczkowych przejawia się między innymi poprzez: nieprawidłowe informowanie konsumentów o cechach usługi kredytowej, nieinformowanie o kosztach związanych z nabywaną usługą, stosowanie zróżnicowanych i wygórowanych opłat, przekonywanie o atrakcyjności i konieczności nabycia usługi finansowej przez konsumenta. Za misselling można uznać także reklamę wprowadzającą w błąd. W artykule poddano analizie zjawisko missellingu w praktykach instytucji pożyczkowych. Przedstawiono również propozycję sposobów ograniczania i zapobiegania zjawisku missellingu na rynku niebankowych kredytów konsumenckich.

First Page

50

Last Page

64

Page Count

15

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.8.4

JEL Code

D18, G23, G28, G29, K49

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS