•  
  •  
 

Tytuł

Treści cyfrowe jako przedmiot obrotu gospodarczego – zagadnienia definicyjne

ORCID

Katarzyna Chałubińska-Jentkiewicz – 0000-0003-0188-5704

Keywords

Digital content, intellectual property, digital content delivery, digitization, consumer rights

Słowa kluczowe

treści cyfrowe, własność intelektualna, dostarczanie treści cyfrowych, digitalizacja, prawa konsumenckie

Abstract

‘Digital content’ is yet another notion requiring a precise defi nition. Initially the defi nition of digital content was included in the proposal of a Directive of the European Parliament and of the Council on certain aspects concerning contracts for the online and other distance sales of goods. In this context, ‘digital content’ signifi es data generated and delivered in digital form, regardless of whether its properties had been defi ned by the consumer, and those include visual, audio, photographic or written, digital games, software and digital content allowing personalization of existing devices or software. Of course, this definition can be set out in various ways by the national legislator. For example, the Polish Act of 30 May 2014 on consumer rights designates ‘digital content’ as a new category of ‘product/ merchandise’. According to article 2 section 5 of this Act, ‘digital content’ is understood as data produced and delivered in a digital form. So far, the law referred solely to liability of delivering physical products to the consumer of the services provided. Currently, digital content is a crucial and major element of everyday interactions between web users. Digital content is data which, with the use of appropriate software and devices, can be processed into information, for example information stored in electronic fi les such as eBooks, computer programs, mobile phone applications, audio fi les, fi lms and images. Disseminating digital content via audiovisual media services is trans-border by definition, which is advantageous for the producers, creators and benefi ciaries and above all, the consumers – recipients and users of the service. Digitalization and sharing digital content are contributing to a global increase in access to reliable sources of information as well as previously neglected resources, including those remaining in the public domain and new resources produced based on those archives. Naturally, digital content requires protection and securing ownership online. In the age of modern technology developments, intellectual property – a unique type of property – gains particular importance. Its protection entails a crucial developmental aspect which relates not only to the characteristics of the protected creative works themselves, in many various domains of human activity, but also to the strictly defi ned financial and moral benefi ts to which the entity is entitled to.

Abstrakt

„Treści cyfrowe” to jeszcze jedno pojęcie wymagające dokładnej definicji, które nie zostało do końca ustalone. Pierwotnie definicja treści cyfrowych została zawarta we wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie niektórych aspektów umów dotyczących internetowej sprzedaży towarów i innej sprzedaży na odległość, zgodnie z którą „treści cyfrowe” oznaczają dane generowane i dostarczane w formie cyfrowej, niezależnie od tego czy jej właściwości zostały zdefiniowane przez konsumenta, a są to gry wizualne, dźwiękowe, fotograficzne lub pisemne, gry cyfrowe, oprogramowanie i treści cyfrowe umożliwiające personalizację istniejących urządzeń lub oprogramowania. Oczywiście pojęcie to może być definiowane na różne sposoby przez ustawodawcę krajowego. Na przykład polska ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta określa „treści cyfrowe” jako nową kategorię „produktu – towaru”. Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy „treści cyfrowe” są rozumiane jako dane wytwarzane i dostarczane w formie cyfrowej. Dotychczas prawo odnosiło się wyłącznie do odpowiedzialności za dostarczenie fizycznych produktów konsumentowi lub za świadczone usługi. Obecnie treści cyfrowe są kluczowym i ważnym elementem codziennych interakcji między użytkownikami sieci. Treści cyfrowe to dane, które przy użyciu odpowiedniego oprogramowania i urządzeń mogą zostać przetworzone na informacje, na przykład informacje przechowywane w plikach elektronicznych, takich jak eBooki, programy komputerowe, aplikacje na telefony komórkowe, pliki audio, filmy i obrazy. Rozpowszechnianie treści cyfrowych za pośrednictwem medialnych usług audiowizualnych ma z definicji charakter transgraniczny, co jest korzystne dla producentów, twórców i beneficjentów, a przede wszystkim konsumentów – odbiorców i użytkowników usługi. Digitalizacja i udostępnianie treści cyfrowych przyczynia się do globalnego wzrostu gospodarczego, dostępu do wiarygodnych źródeł informacji, a także zasobów uprzednio zaniedbywanych, w tym zasobów pozostających w domenie publicznej, a także nowych zasobów wytwarzanych na podstawie archiwaliów. Oczywiście treści cyfrowe wymagają ochrony i zabezpieczenia ich własności także w środowisku online. W dobie rozwoju nowoczesnych technologii szczególnie ważna staje się własność intelektualna – wyjątkowy rodzaj własności. Jej ochrona wiąże się z kluczowym aspektem rozwojowym, który dotyczy nie tylko cech samych chronionych dzieł w wielu różnych dziedzinach ludzkiej działalności, lecz także ściśle określonych lukratywnych i moralnych korzyści, do których właściciel treści cyfrowych jest uprawniony.

First Page

111

Last Page

128

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.2.9.9

JEL Code

K24

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS