Tytuł
W martwym punkcie, czyli o przedwczesnym wykonaniu koncentracji
ORCID
Anna Laszczyk – 0000-0003-4958-7773
Keywords
gun-jumping, merger control, lasting change of control
Słowa kluczowe
gun jumping, kontrola koncentracji, trwała zmiana kontroli
Abstract
A vehicle blind spot, that is, an area that cannot be seen in a car mirror. This article claims that, despite the development of the EC’s and CJEU’s case law, gun-jumping consisting of a partial contribution to the change of control is a blind spot of EU merger control. The CJEU explained that the key criterion for the assessment of the standstill obligation is the lasting change of control, but it also encompasses said partial contribution and this leaves a wide margin of interpretation. EC’s decision practice does not so far allow for anticipating behaviour that would be considered as gun-jumping. The article also discusses the Polish NCA’s experience in gun‑jumping and considers gun-jumping in relation to the creation of a joint-venture as a blind spot.
Abstrakt
Martwy punkt to ta przestrzeń, której nie widać w lusterku samochodowym. Artykuł stawia tezę, że pomimo rozwoju praktyki decyzyjnej KE i orzecznictwa TSUE, gun jumping w postaci częściowego przyczynienia się do przejęcia kontroli stanowi martwy punkt unijnego prawa kontroli koncentracji. Jakkolwiek TSUE wyjaśnił, że kluczowa dla oceny naruszenia obowiązku standstill jest trwała zmiana kontroli, to wskazanie, że obejmuje również częściowe przyczynienie się do jej przejęcia pozostawia pole do interpretacji i przyczynia się do zwiększenia niepewności prawnej. Jednocześnie, dotychczasowa praktyka KE nie pozwala jednoznacznie przewidzieć zachowań, które zostaną uznane za gun jumping. Artykuł omawia również doświadczenia Prezesa UOKiK w zakresie gun jumpingu, uznając za martwy punkt gun jumping w odniesieniu do utworzenia wspólnego przedsiębiorcy.
Recommended Citation
Laszczyk, A. (2020). A vehicle blind spot - considerations on gun-jumping. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(4), 18-30. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.4.9.2
First Page
18
Last Page
30
Page Count
12
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.4.9.2
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw