•  
  •  
 

Tytuł

Odpłatny charakter „darmowych” usług Facebooka. Teza z wyroku Regionalnego Sądu Administracyjnego Lazio (Rzym) z 10 stycznia 2020 r. w sprawie Facebook, sygn. 261/20

ORCID

Marcin Kulesza – 0000-0002-1569-2244

Keywords

consumer law, consumer, consumer agreement, value of data, personal data

Słowa kluczowe

prawo konsumenckie, konsument, umowy konsumenckie, wartość danych, dane osobowe.

Abstract

The article presents a thread of a decision of the Italian competition and consumer protection authority and of a judgment of the administrative court deciding the case on an appeal, regarding the acknowledgement of the economic value of data provided to Facebook by users subscribing to its service. The court confirmed the AGCM’s finding that data have such economic value and, therefore, the transaction of service subscription is mutual and, further, it creates certain operator’s obligations towards the user treated as a consumer. It is the first instance of such a decision of an authority or of a court of an EU Member State.

Abstrakt

Artykuł przedstawia wątek decyzji włoskiego organu ochrony konkurencji i konsumentów (AGCM) oraz sądu administracyjnego, który badał odwołanie od tej decyzji, dotyczące uznania wartości ekonomicznej danych przekazywanych Facebookowi przez użytkowników rejestrujących się w serwisie. Sąd potwierdził konstatację AGCM w tym zakresie, zgodnie z którą dane te mają wartość ekonomiczną, z czym wiąże się wzajemność transakcji subskrypcji usług serwisu oraz, dalej, obowiązki operatora względem użytkownika traktowanego jako konsumenta. To pierwszy przypadek takiego orzeczenia organu i sądu państwa członkowskiego UE.

First Page

100

Last Page

103

Page Count

3

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.4.9.8

JEL Code

D18, D86, K12, K15, K23, K24, K41

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS