ORCID
Agnieszka Chudyba: 0000-0003-2096-8775
Keywords
soft law, droit souple, prawo miękkie, akt Unii niewiążący prawnie, zaskarżalność, zarzut niezgodności z prawem, skutki prawne, wiążące skutki prawne, zalecenia, wytyczne, obwieszczenie, komunikat, regulacja, miękka regulacja, new governance, europejskie prawo konkurencji, prawo antymonopolowe
Abstract
Czy akty soft law wydawane przez krajowych regulatorów lub Komisję Europejską mogą podlegać kontroli sądowej? Kwestia ta jest w orzecznictwie przedmiotem rozbieżności. Dominuje tradycyjnie podejście, zgodnie z którym, ze względu na ich niewiążący charakter taka kontrola jest niecelowa lub nieuprawniona. Coraz częściej podkreśla się jednak, że skoro prawo miękkie ogranicza swobodę decyzyjną autora, determinuje zachowanie destynatariuszy, a niekiedy nawet kreuje po ich stronie uzasadnione oczekiwania, to pozostawienie tych aktów poza sferą kontroli sądowej może prowadzić do naruszenia prawa do skutecznego środka prawnego. Mając na uwadze istniejące rozbieżności, celem artykułu jest przedstawienie i porównanie istniejących w Unii Europejskiej oraz wybranych państwach członkowskich mechanizmów kontroli sądowej aktów soft law.
Recommended Citation
Chudyba, A. (2020). Zaskarżalność aktów soft law. Podejście Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle orzecznictwa wybranych państw członkowskich. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(5), 152-172. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.9.10
First Page
152
Last Page
172
Page Count
20
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.9.10
Publisher
University of Warsaw