Tytuł
Neobrandeisianizm i polityczność ochrony konkurencji
ORCID
Jan Polański – 0000-0002-4048-1860
Keywords
Big Tech, brandeisianism, goals, deregulation, law and economics, antitrust, neobrandeisianism, neoliberalism, ordoliberalism, antimonopoly, competition law, structuralism, Chicago School of Economics
Słowa kluczowe
Big Tech, brandeisianizm, cele, deregulacja, ekonomiczna analiza prawa, neobrandeisianizm, neoliberalizm, ochrona konkurencji, ordoliberalizm, prawo antymonopolowe, prawo konkurencji, strukturalizm, szkoła chicagowska
Abstract
The rise of Big Tech reinvigorated the debate on the role of antitrust enforcement. While in Europe antitrust authorities have taken an active stance on policing the actions of Big Tech, in the United States the emergence of the digital giants provided a platform to voice concerns over the philosophy underlying modern antitrust. The prevailing view that antitrust should become more and more economic and less ‘political’ has been questioned by the supporters of the New Brandeis Movement, who argue that ‘antitrust is dead’. According to Neo-Brandisians, for antitrust to be reborn, a fundamental change in the perception of antitrust is needed. The article discusses the state of the debate on the New Brandeis Movement in the United States and the possible impact of Neo-Brandeisianism on the antitrust enforcement in Poland. The article argues that while Polish antitrust never fully embraced the Chicago revolution, there are reasons to believe that it may move further towards the ‘welfarist’ goals of antitrust, which – in a similar vein as in the United States – might not be in line with the intended purpose of antitrust policy. Taking that into account, the article argues that a further discussion on the shape of Polish antitrust and its ordoliberal foundations might be advisable. The article concludes, however, that it is unclear whether the New Brandeis Movement will prove to be successful and that, ultimately, the role of antitrust might depend on external factors driving the debate on economic policy which go beyond simple antitrust considerations.
Abstrakt
Wzrost znaczenia tzw. Big Tech doprowadził do wznowienia debat nad rolą prawa ochrony konkurencji. Podczas gdy w Europie dyskusje te przebiegają najczęściej w kontekście konkretnych spraw rozpatrywanych przez organy ochrony konkurencji, w Stanach Zjednoczonych w większym stopniu koncentrują się one na szerszym spojrzeniu na filozofię polityki antymonopolowej. W tym kontekście dominujący – jak się wydaje – pogląd, że prawo konkurencji powinno być coraz bardziej ekonomiczne i coraz mniej „polityczne” jest w ostatnim czasie kwestionowany przez zwolenników tzw. nowego ruchu brandeisiańskiego. Zwolennicy tego ruchu wskazują, że współczesne prawo konkurencji jest w istocie „martwe” i że dla jego odrodzenia konieczne jest przedefiniowanie sposobu jego postrzegania. W artykule omówiona zostaje istota toczącej się obecnie w Stanach Zjednoczonych debaty oraz jej potencjalny wpływ na stosowanie prawa konkurencji w Polsce. W artykule wskazano, że chociaż w prawie polskim tzw. chicagowska rewolucja nigdy nie została w pełni zrealizowana, to polskie prawo może wykazywać tendencję do dalszego dryfowania w kierunku „dobrobytowych” celów prawa konkurencji, które – podobnie jak w Stanach Zjednoczonych – nie muszą przystawać do faktycznej roli, jaka przypada temu prawu. Mając na względzie powyższe, w artykule zasugerowano potrzebę dalszej dyskusji nad celami ochrony konkurencji w Polsce, w tym ordoliberalnych podstaw dla tych działań. W artykule ponadto wskazano, że trudne do przesądzenia jest, na ile prawdopodobny jest długoterminowo sukces zwolenników neobrandeisianizmu, a także że dalszy kształt prawa konkurencji może być determinowany przez czynniki zewnętrzne, które nadają bieg ogólnej dyskusji na temat roli państwa w gospodarce.
Recommended Citation
Polański, J. (2020). Neobrandisianism and the Political Content of Antitrust. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(5), 44-75. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.9.4
First Page
44
Last Page
75
Page Count
31
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.9.4
JEL Code
K21
Publisher
University of Warsaw