•  
  •  
 

Tytuł

Wybrane zagadnienia formalno-prawne związane z implementacją dyrektywy w sprawie interoperacyjności oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa

Authors

Michał Zięba

Keywords

One Stop Shop; fourth railway package; single safety certificate; authorization for placing in service of railway vehicle; Directive 2016/797 on the interoperability of the rail system; Directive 2016/798 on railway safety; European Railway Agency

Słowa kluczowe

Punkt Kompleksowej Obsługi, One Stop Shop, IV pakiet kolejowy, jednolity certyfikat bezpieczeństwa, zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, dyrektywa 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei, dyrektywa 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej

Abstract

This article presents selected issues related to the implementation of the EU Interoperability Directive and the Safety Directive into the national legal system. Due to the need for administrative authorities to apply directly effective provisions of the 4th Railway Package, it may be necessary for these authorities to resolve conflicts with national law, which has not yet been adapted to EU solutions. Until Polish legislation is not fully adjusted to the regulations of the 4th Railway Package, it will be necessary to resolve conflict of laws rules ensuring the primacy of the application of EU provisions (in this case, implementing regulations issued by the European Commission) over national law. This will pose a challenge to the National Safety Authorities and may generate legal risks for applicants.

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z implementacją dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa kolei do krajowego porządku prawnego. Ze względu na konieczność stosowania przez organy administracji bezpośrednio skutecznych aktów prawa pochodnego Unii Europejskiej, które wchodzą w zakres filaru technicznego IV pakietu kolejowego, dochodzić może do konieczności rozstrzygania przez te organy kolizji z prawem krajowym, które nie zostało dotychczas dostosowane do rozwiązań unijnych. Do momentu pełnego dostosowania polskiej legislacji do uregulowań IV pakietu kolejowego niezbędne będzie stosowanie reguł kolizyjnych zapewniających pierwszeństwo stosowania prawa Unii Europejskiej (w tym przypadku rozporządzeń wykonawczych) przed prawem krajowym. Będzie to stanowić wyzwanie dla Krajowej Władzy Bezpieczeństwa i może prowadzić do powstania różnego rodzaju ryzyka prawnego po stronie wnioskodawców.

First Page

34

Last Page

41

Page Count

7

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.8.9.3

JEL Code

K23

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS