Keywords
Punkt Kompleksowej Obsługi, One Stop Shop, IV pakiet kolejowy, jednolity certyfikat bezpieczeństwa, zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, dyrektywa 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei, dyrektywa 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej
Abstract
Niniejszy artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z implementacją dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa kolei do krajowego porządku prawnego. Ze względu na konieczność stosowania przez organy administracji bezpośrednio skutecznych aktów prawa pochodnego Unii Europejskiej, które wchodzą w zakres filaru technicznego IV pakietu kolejowego, dochodzić może do konieczności rozstrzygania przez te organy kolizji z prawem krajowym, które nie zostało dotychczas dostosowane do rozwiązań unijnych. Do momentu pełnego dostosowania polskiej legislacji do uregulowań IV pakietu kolejowego niezbędne będzie stosowanie reguł kolizyjnych zapewniających pierwszeństwo stosowania prawa Unii Europejskiej (w tym przypadku rozporządzeń wykonawczych) przed prawem krajowym. Będzie to stanowić wyzwanie dla Krajowej Władzy Bezpieczeństwa i może prowadzić do powstania różnego rodzaju ryzyka prawnego po stronie wnioskodawców.
Recommended Citation
Zięba, M. (2020). Wybrane zagadnienia formalno-prawne związane z implementacją dyrektywy w sprawie interoperacyjności oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 9(8), 34-41. Retrieved from https://press.wz.uw.edu.pl/ikar/vol9/iss8/4
First Page
34
Last Page
41
Page Count
7
Publisher
University of Warsaw