•  
  •  
 

Authors

Michał Zięba

Keywords

Punkt Kompleksowej Obsługi, One Stop Shop, IV pakiet kolejowy, jednolity certyfikat bezpieczeństwa, zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego, dyrektywa 2016/797 w sprawie interoperacyjności systemu kolei, dyrektywa 2016/798 w sprawie bezpieczeństwa, Agencja Kolejowa Unii Europejskiej

Abstract

Niniejszy artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z implementacją dyrektywy w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz dyrektywy w sprawie bezpieczeństwa kolei do krajowego porządku prawnego. Ze względu na konieczność stosowania przez organy administracji bezpośrednio skutecznych aktów prawa pochodnego Unii Europejskiej, które wchodzą w zakres filaru technicznego IV pakietu kolejowego, dochodzić może do konieczności rozstrzygania przez te organy kolizji z prawem krajowym, które nie zostało dotychczas dostosowane do rozwiązań unijnych. Do momentu pełnego dostosowania polskiej legislacji do uregulowań IV pakietu kolejowego niezbędne będzie stosowanie reguł kolizyjnych zapewniających pierwszeństwo stosowania prawa Unii Europejskiej (w tym przypadku rozporządzeń wykonawczych) przed prawem krajowym. Będzie to stanowić wyzwanie dla Krajowej Władzy Bezpieczeństwa i może prowadzić do powstania różnego rodzaju ryzyka prawnego po stronie wnioskodawców.

First Page

34

Last Page

41

Page Count

7

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS