Keywords
konsument, pochodzenie produktu, wprowadzanie w błąd, konsumencki patriotyzm, made in, etnocentryzm konsumencki, decyzje konsumentów, geograficzne pochodzenie towarów, produkty żywnościowe, prawo żywnościowe
Abstract
Pochodzenie nabywanego produktu należy do istotnych kryteriów podejmowanej przez konsumentów decyzji zakupowej. W ostatnim czasie istotnie wzrosło zainteresowanie produktami rodzimymi, które zostały wytworzone w Polsce z polskich materiałów. Trend ten bywa wykorzystywany przez nieuczciwych przedsiębiorców, którzy w komunikacji kierowanej do konsumentów wprowadzają w błąd odnośnie do tej okoliczności. Zdarzają się jednak sytuacje oznaczenia produktu, które potencjalnie mogłoby zostać uznane za nierzetelne na gruncie przepisów konsumenckich, opiera się jednak na przepisach odrębnych, mających administracyjno-celny charakter. W takim wypadku przedsiębiorca wpada niejako w pułapkę regulacji prawnych, chociaż nie wprost sprzecznych, to mogących się nie pokrywać, a tym samym naraża się na konsekwencje prawne niezastosowania się do którejś z nich. W artykule poruszono ten problem, wskazując które z powszechnie obowiązujących regulacji potencjalnie mogą stanowić wyzwanie w praktyce obrotu konsumenckiego. Omówiono także dotychczasową praktykę orzeczniczą Prezesa UOKiK w tym zakresie i zaprezentowano postulaty co do stosowania obecnych regulacji oraz ewentualnych zmian w prawie.
Recommended Citation
Ochońska-Borowska, Z., & Pietrzyk, A. (2022). Oznaczanie geograficznego pochodzenia produktu w czasach „konsumenckiego patriotyzmu”. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 11(5), 7-24. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.5.11.1
First Page
7
Last Page
24
Page Count
17
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.5.11.1
Publisher
University of Warsaw