•  
  •  
 

ORCID

Konrad Rutkowski: 0000-0003-1433-2404

Keywords

konsument, boty, ticket scalping, dyrektywa 2005/29/WE, dyrektywa 2019/2161, bilety, ochrona konsumenta, nieuczciwe praktyki handlowe

Abstract

Ticket scalping z wykorzystaniem środków automatycznych to praktyka polegająca na odsprzedaży biletów, które zostały wykupione ze stron internetowych przez boty (Porcello, 2018), czyli wyspecjalizowane oprogramowania. Wejściówki na wydarzenia są następnie sprzedawane zainteresowanym po zawyżonej cenie. Taka sytuacja stanowi zagrożenie dla konsumentów, którzy w ten sposób muszą wydać więcej pieniędzy. Wprowadzane zabezpieczenia cyfrowe często nie są odpowiednie, aby ochronić konsumentów przed środkami automatycznymi, ponieważ boty wykupują bilety ze strony internetowej w liczbie przekraczającej limity techniczne nałożone przez pierwotnego sprzedawcę. Ustawodawca unijny słusznie zwrócił uwagę, że należy zająć się problemem ticket scalpingu z wykorzystaniem środków automatycznych. Poza zbadaniem regulacji unijnej w artykule analizuję również zjawisko ticket scalpingu na przykładzie aktów prawnych Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, w tym genezę Anti-Scalping Laws, The Better Online Ticket Sales Act oraz The Digital Economy Bill. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy z perspektywy zagrożeń, które niesie ze sobą ticket scalping, zakaz z pkt 23a załącznika I do dyrektywy 2005/29/WE dotyczący odsprzedaży biletów na imprezy, które zostały nabyte przez przedsiębiorców z wykorzystaniem środków automatycznych okaże się wystarczającym środkiem do ochrony konsumentów.

First Page

100

Last Page

117

Page Count

17

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.5.11.6

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS