•  
  •  
 

Tytuł

Odrzucenie oferty w oparciu o art. 393 ustawy – Prawo zamówień publicznych – uwagi de lege lata i de lege ferenda

ORCID

Joanna Affre: 0000-0001-8117-8369

Mateusz Restel: 0000-0001-7110-6230

Keywords

public procurement law, public contracts, preferential offer

Słowa kluczowe

prawo zamówień publicznych, zamówienia sektorowe, oferta preferencyjna

Abstract

The article examines how Poland has implemented Article 85 of Directive 2014/25/EU, and determines what consequences arise from the discrepancies between the wording of Polish and EU provision. The prerequisites that allow contracting authorities to exercise the right to reject a tender, due to the origin of the products covered by it, are identifi ed, and an interpretation of each of these prerequisites is provided. This discussion responds to problems related to the application of Article 393(1) point 4 of the Polish Public Procurement Law (PPL). The paper calls for the amendment of this provision, by introducing an obligation to include the right to reject a tender, due to the origin of the products covered by it, from third countries that do not guarantee equal access to the national public procurement market for EU entrepreneurs. Finally, the legal and political arguments in favour for such an amendment are presented.

Abstrakt

Artykuł analizuje sposób implementowania przez Polskę art. 85 dyrektywy 2014/25/UE oraz określa konsekwencje wynikające z rozbieżności pomiędzy brzmieniem polskiego i unijnego przepisu. Autorzy wskazują przesłanki pozwalające zamawiającym na skorzystanie z uprawnienia do odrzucenia oferty ze względu na pochodzenie produktów nią objętych oraz przedstawiają interpretację każdej z tych przesłanek. Artykuł stanowi odpowiedź na problemy związane ze stosowaniem art. 393 ust. 1 pkt 4 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Autorzy postulują nowelizację tego przepisu poprzez wprowadzenie obowiązku zamieszczenia uprawnienia do odrzucenia oferty ze względu na pochodzenie produktów objętych ofertą z państw trzecich, które nie gwarantują równego dostępu do krajowego rynku zamówień publicznych unijnym przedsiębiorcom oraz przedstawiają argumentację prawną i polityczną za taką zmianą.

First Page

77

Last Page

101

Page Count

24

DOI

10.7172/2299-5749.IKAR.2.13.6

JEL Code

F13, F18, K21, K32, K33

Publisher

University of Warsaw

Share

COinS