ORCID
Damian Kazimierski: 0009-0006-0509-3375
Keywords
dark patterns, zwodnicze interfejsy, prawa konsumentów, ochrona konsumentów, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), projektowanie graficzne, interfejsy internetowe
Abstract
Online shopping is becoming an everyday occurrence for an increasing number of people, and many activities are moving online. With the spread of running day-to-day errands online, the knowledge of consumer behaviour on websites and mobile apps is also advancing. However, the experiences of cognitive psychologists and sociologists are becoming an incentive for website owners and graphic designers to use social engineering to get users to act in accordance with the will of the entrepreneur. The use of ‘dark patterns’ raises the need to counteract their effects on consumers. Several tools are available to supervisory authorities to counteract the use of deceptive interfaces, including information campaigns aimed at consumers and entrepreneurs, an the imposition of penalties for their use. This article addresses such activities on the example of the actions taken by the President of the UOKiK.
Abstrakt
Zakupy przez Internet stają się codziennością dla coraz większej grupy osób, a wiele aktywności przenosi się do sieci. Upowszechnienie możliwości załatwiania bieżących spraw online powoduje także podniesienie poziomu wiedzy o zachowaniach konsumentów na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Korzystając z doświadczenia psychologów kognitywnych i socjologów, właściciele witryn i projektanci graficzni coraz częściej wykorzystują określone socjotechniki by skłonić użytkowników do podjęcia działania zgodnego z wolą przedsiębiorcy. Stosowanie zwodniczych interfejsów (dark patterns) rodzi potrzebę zapobiegania ich skutkom, których ofiarami stają się konsumenci. Organy ochrony dysponują kilkoma narzędziami przeciwdziałania stosowaniu zwodniczych interfejsów – między innymi akcjami informacyjnymi skierowanymi do konsumentów i przedsiębiorców oraz zestawem kar za ich stosowanie. Artykuł porusza przytoczony temat na przykładzie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i jego aparatu pomocniczego.
Recommended Citation
Kazimierski, D. (2024). Przeciwdziałanie praktykom dark patterns na przykładzie działań Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny (internet Quarterly on Antitrust and Regulation), 13(2), 66-77. https://doi.org/10.7172/2299-5749.IKAR.2.13.5
First Page
66
Last Page
77
Page Count
11
DOI
10.7172/2299-5749.IKAR.2.13.5
JEL Code
K21, K24
Publisher
University of Warsaw